אגפים ויחידות /

מנת"ק (מינהלת פיתוח הטנק)

מנת"ק (מינהלת פיתוח הטנק)

סיפורו של טנק המרכבה הוא סיפור של התמדה ונחישות, של אמונה ביכולות של מערכת הביטחון הישראלית ובעיקר סיפור הצלחה מרשים

מנתק 405

 

פרוייקט המרכבה

​​סיפורו של טנק המרכבה הוא סיפור של התמדה ונחישות, של אמונה ביכולות של מערכת הביטחון הישראלית ובעיקר סיפור הצלחה מרשים. הפרויקט, שנולד כתוצאה מאילוץ אמיתי בשטח, הפך לימים לאחד מפרויקטי הדגל של מדינת ישראל ומקור לגאווה גדולה, שהולכת ומתעצמת עם השנים ועם הפיתוחים והשיפורים של היכולות הצבאיות של הטנק.

שנים רבות של תכנון, פיתוח ועשייה קדמו להשקתו של הטנק הראשון – מרכבה סימן 1. ההחלטה לוותר על התלות במדינות המערב כספקיות של טנקים ולצאת לייצור עצמאי של טנק ישראלי התקבלה ב-1970, ואילו הטנק הראשון הושק רק ב-1979.

מרכבה סימן 1 התהדר במיגון ובשרידות שטרם נראו בעולם באותה העת, ובראשם העקרון המהפכני של העברת המנוע לקדמת הטנק. מאז אותה שנה עבר הטנק סדרת שיפורים ושכלולים, וכיום משתמש צה"ל בדגם המתקדם ביותר בסדרה - ״מרכבה סימן 4״, הנחשב לאחד הטנקים הטובים בעולם ומספק לחיל השריון הישראלי הגנה מקסימלית. ״מרכבה סימן 4״ נחשב גם לאחד הטנקים הממוגנים בעולם, בזכות מערכת ההגנה האקטיבית ״מעיל רוח״ המותקנת בו ומסוגלת להתמודד עם מגוון רחב של איומים בכל תנאי מזג אוויר.

החלטה הרת גורל

ההחלטה לצאת לייצור עצמאי של טנקים לא התקבלה כלאחר יד. קדמו לה שנים רבות שבהן הסתפקה ישראל ב"גרוטאות משופצות" שקיבלה מבריטניה וארצות הברית, בעוד צבאות ערב מצטיידים בטנקים חדשים וחדישים הן מרוסיה הסובייטית והן ממדינות המערב.

בסופו של דבר הבינה ישראל שהמצב הזה לא עתיד להשתנות, והוחלט לבחון את האפשרות לצאת לדרך עצמאית ולייצר את הטנק הישראלי הראשון. צוות של מומחי משרד הביטחון ומהנדסי חיל החימוש בראשות האלוף ישראל טל מונה לבדוק את ההיתכנות והכדאיות של פרויקט מסוג זה, כשלנגד עיניו שתי שאלות:

א. האם מבחינת הידע הטכנולוגי והתשתית התעשייתית יש בכוחה של ישראל לתכנן, לפתח ולייצר טנק?

ב. האם מובטחת כדאיות כלכלית בראייה כוללת של כלכלת ישראל?

הממצאים העיקריים של הניתוח שנערך הצביעו על כך שניתן לבסס בארץ תעשיית טנקים שתספק מענה הולם לצרכים הצבאיים של ישראל, ובתום שלושה חודשי לימוד, באוגוסט 1970, כינס שר האוצר את הדיון הגורלי שבו הוחלט לצאת לדרך עם פרויקט הטנק הישראלי הראשון.

מנת"ק יוצאת לדרך

מיד עם קבלת ההחלטה על הקמת תעשיית טנקים, פורסמה על ידי הנהלת משרד הביטחון הוראת יסוד, ששימשה מאז הבסיס שעל פיו התנהלה תוכנית ה"מרכבה". הוקמה מינהלת תוכנית טנק (מנת"ק), בכפיפות לעוזר שר הביטחון. מנת"ק נושאת באחריות כוללת לפיתוח, ליצור הטנק ולהקמת והרחבת התעשיות. בנוסף הוקמה רשות פיתוח טנק (רפ"ט), שעוסקת בתכנון ההנדסי של הטנק ומופעלת על ידי עוזר השר ומנת"ק. את הפרויקט הוביל מראשיתו האלוף ישראל טל, שנודע ברבות הימים כ"אבי המרכבה" וזכה פעמיים בפרס ביטחון ישראל. גם בערוב ימיו נשאר "טליק" בתמונה, ואף הספיק להשתתף בטקס חשיפת "מרכבה סימן 4".

בימיו הראשונים של הפרויקט הכוונה היתה לפתח טנק שמבוסס בעיקרו על מערכות ומכללים קיימים, אולם מהר מאוד השתנתה המשימה והפכה למשימת פיתוח של טנק חדשני, שיתבסס על מכללים מקוריים וחדשים.

כדי לחסוך בעלויות ומשאבים נקבע כי מנת"ק תשתמש בתשתית הקיימת של משרד הביטחון וצה"ל, כגון מרכז ציוד וחלפים, מינהל הרכש והייצור, יחידת היועץ המשפטי, יחידת היועץ הכלכלי וכו', ואילו צה"ל והתעשיות הביטחוניות והאזרחיות יהוו את התשתית התעשייתית. בין השאר הוחלט כי המרכז לשיקום ואחזקה של הטנקים בצה"ל (המש"א) ישמש מפעל ההרכבה של הטנק, ו-200 מפעלי תעשייה (ביטחונית ואזרחית) אחרים יקלטו ידע חדש, יוסבו ויתאימו עצמם לייצור אלפי החלקים, המכללים והמערכות של טנק ה"מרכבה". נקבעה מדיניות של פריסת הייצור המקומי על פני כל הארץ, כולל אזורי פיתוח, תוך שיתוף מרבי של התעשייה האזרחית וללא מונופול לתעשייה הביטחונית. מדיניות זו נשמרה לאורך השנים ועד היום.

ייצור במקום שיפוץ

לרשות מש"א 7000, אשר עסק עד אז בשיקום הטנקים הישנים שקיבלה ישראל, כבר עמדה התשתית הבסיסית הדרושה להקמתו של קו הרכבה, ובכללה בעלי המקצוע החיוניים לכך. לא היה צורך אלא בהרחבת היכולת לביצוע עיבוד שבבי של גופים גדולים (תובה וצריח) ולריתוך שריון כבד, ולפיכך הוחלט להעדיף אפשרות זאת על פני הקמתה של תשתית טנקים מן המסד. מש"א 7000 הורחב אפוא, והוקם בו מפעל ייעודי - "מפעל המרכבה", אשר הצטרף למפעלים האחרים במרכז.

במבט לאחור מדובר במהפכה של ממש בתעשייה הישראלית. ממדינה שעסקה בהסבה (עמוקה ככל שהיתה) של טנקים קיימים, הפכה מדינת ישראל לבעלת תעשייה מיומנת ועניפה, הכוללת את כל המגוון המקצועי הנדרש ומסוגלת להוציא לפועל ייצור מערכת מורכבת כטנק מודרני, תוך אינטגרציה ושילוב בין-תעשייתי ובין-תחומי מסועף. לתעשייה הזאת יצאו מוניטין רבים בעולם, והתפתחותה המקצועית והעסקית היא רצופה ורבת משמעות.

גם כיום, בעידן של לוחמת סייבר ומערכות ממוחשבות מתוחכמות, נשאר מערך הטנקים של ישראל כלי אסטרטגי משמעותי. במדינה מוקפת אויבים עם מאות קילומטרים של גבולות יבשה העליונות בקרב היבשה חשובה בדיוק כמו העליונות האווירית. עליונות כזאת מושגת רק בכושר תמרון טוב, שאותו מספקים לצה"ל הן טנקי ה"מרכבה סימן 4" והן הנגמ"ש מרכבה (נמר).

טנקי המרכבה לדורותיהם

​פרויקט המרכבה, שנולד בשנת 1970, מהווה את הבסיס עליו נשען מערך השריון של צה״ל. אחרי שנים רבות, ההחלטה להפסיק את התלות במדינות אחרות ולהתחיל לפתח ולייצר טנקים בישראל התבררה כאחת ההחלטות המשמעויות ביותר בתולדות המדינה, הן ביטחונית והן כלכלית.

טנק המרכבה לדורותיו מתבסס על לקחי קרבות השריון של צה"ל, בכל מלחמותיו, מאז מבצע קדש. קרוב לתשע שנים מרגע הקמת מנת"ק, באפריל 1979, נופקו לצה"ל הטנקים הישראלים הראשונים – "מרכבה סימן 1". את "מרכבה סימן 1" מייחדת התפיסה, המאפיינת את כל דורות המרכבה, שלפיה המיגון והשרידות הם המרכיב המרכזי בתכונות הטנק.

לאורך השנים המשיכה מנת"ק ללמוד מקרבות השריון השונים, להפיק לקחים ותכונות המיגון והשרידות הלכו והשתכללו. כיום, בעידן של לוחמת סייבר ומערכות ממוחשבות חכמות, ממשיכים טנקי המרכבה והנגמ"ש המבוסס עליהם (נמר) להבטיח את עליונות קרב היבשה של ישראל -  מדינה מוקפת אויבים בעלת מאות קילומטרים של גבולות יבשה.

מרכבה סימן 1

מיגון הטנק מבוסס על שריון שכבתי היקפי ופריסת מערכות הטנק סביב הצוות באופן המאפשר ניצולן להגנה על הצוות והתחמושת, בנוסף לתפקידן הייעודי. הדוגמה הבולטת ביותר לתפיסה זו היא חטיבת הכוח, הממוקמת בחזית הטנק.

גורמים נוספים שתורמים לשרידות הם:

  • צללית קטנה של הטנק בעמדת אש.

  • העדר חומרים דליקים בתאי צוות.

  • אחסון התחמושת הכבדה מתחת לטבעת הצריח, בחלקה האחורי של התובה, במארזים חסיני אש.

טנק "מרכבה סימן 1" השתתף במלחמת שלום הגליל בשנת 1982, וזכה להצלחה רבה. ייצורו נמשך עד לשנת 1983, עת החלה ההצטיידות של חיל השריון בטנקי "מרכבה סימן 2". לאחרונה הוחלט על יציאתו של "מרכבה סימן 1" משירות.

מרכבה סימן 2

"מרכבה סימן 2" הוכנס לצה"ל בשנת 1984. באופן בסיסי, זהו טנק "מרכבה סימן 1" שבוצעו בו שינויים ושיפורים משמעותיים בעקבות יישום לקחי מלחמת לבנון הראשונה. השיפורים המרכזיים כללו, בין השאר, שיפור המיגון החזיתי והצדי וכן שיפור העבירות.

הטנק שונה מקודמו במרכיבים הבאים:

  • שיפורים בתחום הניידות.

  • שיפורים בתחום בקרת אש.

  • תוספת שריון מיוחד. 

  • מרגמה 60 מ"מ פנימית.

ייצור טנקי "מרכבה סימן 2" נמשך עד סוף שנת 1989, ואז החלה ההצטיידות בטנקי "מרכבה סימן 3". "מרכבה סימן 2" הוא חלק מכוח השריון של צה"ל גם כיום.

סימן 2 בט"ש (ביטחון שוטף)

טנק סימן 2 לבט"ש מציג שיפור במיגון של טנק סימן 2. הוא פותח בשנת 1997בעקבות תקריות שאירעו בפעילות בט"ש בלבנון. ערכת המיגון לבט"ש מהווה תוספת למיגון התובה והצריח. המיגון בערכה זו מתקדם ומשופר יותר ביחס למיגון שהיה קיים בסימן 2 בעבר.

מרכבה סימן 3

בעוד "סימן 2" הוא שיפור של "סימן 1", "מרכבה סימן 3" מהפכני ביחס למרכבות קודמות, בכך שהשריון המיוחד שלו מודולרי והוא מצויד בתותח 120 מ"מ ובעוקב מטרות אוטומטי.

השרידות של "מרכבה סימן 3" מבוססת על כל המרכיבים המאפיינים את קודמיו, כגון הצללית הקטנה בעמדת אש, "האדם במרכז החומר", הדלת האחורית, כיבוי האש האוטומטי, משגרי עשן מיידי ועוד, אולם לכל אלה נוספו מרכיבים ייחודיים, שלא היו בדורות הקודמים, ועיקריהם:

  • המיגון הבליסטי מבוסס בעיקרו על שריון מיוחד, שהוא גם מודולרי: מיגון הטנק בנוי מחלקים שמצטרפים יחד, באמצעות ברגים, למערכת מיגון רצופה כך שאפשר להחליף את חלקי המיגון במיגון חדיש יותר כל אימת שתושג פריצת דרך במיגון חדיש יותר ותפותח טכנולוגיית מיגון יותר טובה. לכן טנק "מרכבה סימן 3" יהיה תמיד חדש ומודרני מבחינת הגנת השריון שלו.

  • מערכת בקרת הצריח היא חשמלית, שלא כמו המערכת ההידראולית המותקנת בסימני 1 ו-2. המערכת החשמלית מבטלת את השימוש בשמן הידראולי, הזורם בתא הלחימה ומסכן את אנשי הצוות בדליקותו הרבה — תופעה המאפיינת את המערכות ההידראוליות.

  • מערכת ההתרעה מפני קרינות אלקטרו-מגנטיות שונה מזו המותקנת  בסימני 1 ו- 2. בדור האחרון צמודים החיישנים לדפנות הצריח ואינם בולטים, כיוון האיום מזוהה בדיוק גבוה וניתן לזהות סוגים רבים של קרינה.

  • מערכת הגנת האב"כ שולבה במערכת מיזוג האוויר, וכך יכולים אנשי הצוות לפעול מוגנים בתנאי אב"כ בנוחות יחסית.

  • מערכת הדלק חיצונית לחלוטין, ואיננה כוללת צנרת במקומות המסכנים את אנשי הצוות. אופן התכנון תורם להגנה הבליסטית על אנשי הצוות.

במהלך שנות ייצור "מרכבה סימן 3" הוכנסו בו מספר שינויים שהבולטים בהם הם מערכת בקרת אש חדישה בעלת עוקב מטרות אוטומטי (ב"ז) ושיפורים משמעותיים במיגון הבליסטי.

ייצור טנק "מרכבה סימן 3" נמשך עד לשנת 2002, עת הוחל בהכנסת טנק "מרכבה סימן 4" לחיל השריון.

סימן 3 בז (ברק זוהר)

מערכת בז מאפשרת תצפית כינון וירי לעבר מטרות נעות ונייחות בערוצי צפייה יום ולילה. במערכת בז שולבו טכנולוגיות המאפשרות מעקב אחרי מטרות נעות, ירי בתנועה, ייצוב נקודתי ועוד.

מערכת בז פותחה כדי לענות על הצרכים המבצעיים של לחימה בשנות ה-90 ואילך, וזאת על ידי הקניית כושר ירי מעולה ביום ובלילה, בעמידה ובתנועה ולטווחים ארוכים.

המערכת מותאמת באופן מלא להתקנה ושימוש בטנק מרכבה סימן 3 הנושא תותח 120 מ"מ. בתכנון הטנק הופקו לקחי תפעול ואחזקה של הדורות הקודמים ממשפחת טנקי המרכבה. לקחים אלה מיושמים במלואם בטנק מרכבה סימן 3 בז. עיקר הדגשים הינם במיגון ושרידות של הצוות והטנק, כוח האש ויכולת העבירות של הטנק.

תכונות עיקריות של מערכת בז:

  • מאפשרת תצפית כינון וירי בערוץ צפייה ישיר או עקיף למטרות נייחות ונעות (לרבות מסוקים) בכל תנאי התצפית ביום ובלילה מטנק נייח ומטנק נייד, מעמדת התותחן וכן מעמדת המפקד.

  • קו הראייה מיוצב בשני צירים.

  • עוקב אוטומטי המסוגל להינעל על מטרות שמהירותן הזוויתית גבוהה, ומאפשר גם מעקב וירי בשעת התמודדות עם מסוקי תקיפה.

  • תאימות למערכת בקרת צריח חשמלית של סימן 3.

  • סיכוי פגיעה גבוה לפגז ראשון וסידרת ירי, וזמן תגובה מזערי מרגע גילוי מטרה ועד מוכנות לירי וכן בזמן שבין פגז לפגז.

  • שיפור יכולת הירי לטווחים ארוכים הן בעמידה והן בתנועה.

  • ירידה הדרגתית בביצועים, עקב תקלה במרכיב כלשהו, והפקת מרב הביצועים במצב החדש.

  • תפעול פשוט ברמת הצוות, ואחזקה פשוטה ומהירה ברמת דרג השדה.

  • תצפית של  360 מעלות למפקד דרך כוונת המפקד המופעלת חשמלית לצורך איתור מטרות ולחימה בטנק עם מדפים סגורים.

  • טעינת התותח נעשית במצב "אינדקס": התותח מובא אוטומטית למצב הגבהה קבוע, שבו טוען הטען את התחמושת ואחר כך משתחרר התותח ושב ומשתעבד לקו הראייה - סידור שנועד לפתור את בעיית טעינת התחמושת בעת תנועה, כאשר המערכת מיוצבת.

סימן 3 בז - מיגון דור ד'

כחלק מהפקת לקחים של שימוש בטנקים בביטחון שוטף בגבול הצפון, פותחה גרסת מיגון מתקדמת יותר (מיגון בט"ש), אשר יושמה בהמשך בייצור השוטף "מרכבה עם מיגון דור ד'". מיגון דור ד' משפר באופן משמעותי את גזרת ההגנה של הטנק.

מרכבה סימן 4

בשנת 2002 הסתיים הפיתוח והחל הייצור של הדור הרביעי של טנקי המרכבה, הנחשב לאחד המתקדמים ביותר בעולם, "מרכבה סימן 4". הוא בנוי על אותם עקרונות תכנוניים כמו קודמיו, אבל מצויד בהרבה מערכות חדשות בתחום המיגון, הניידות וכוח האש.

בהשוואה לקודמיו, טכנולוגיית המיגון של "מרכבה סימן 4" מתקדמת יותר, כיסוי הצריח והתובה טוב יותר, והוא גם הטנק הראשון הכולל מיגון גג. "מרכבה סימן 4" נכנס בשנת 2003 לשירות מבצעי בצה"ל לצד דורותיו הקודמים, "סימן 2" ו"סימן 3", שנמצאים עדיין בשירות מבצעי מלא.

מאפייניו העיקריים של "מרכבה סימן 4" הם:

  • עוצמת האש הגבוהה (דורות מתקדמים של תותח משופר בקוטר 120 מילימטרים בעל רתיעה ארוכה).

  • מערכת כפולה של תצפית וכוונות: בשעה שהתותחן עובד עם מערכת כוונות אחת ומשמיד טנקי אויב, יכול מפקד הטנק להפעיל את מערכת הכוונות השנייה ולהביט באמצעותה לכל הכיוונים כדי לחפש איומים חדשים.

  • הטנק מצויד במנוע חדיש בעל 1,500 כוחות סוס, הממוקם - כמו בכל דורות המרכבה - בקדמת הטנק ומקנה יכולות ניידות, תמרון ועבירות גבוהות במיוחד בכל תנאי שטח.

  • המיגון בטנק משופר באופן משמעותי ונשמר העיקרון המודולרי המאפשר החלפת מיגון באופן פשוט.

  • בשנים האחרונות הותאם הטנק ללחימה א-סימטרית, ושולבו בו מספר יכולות המאפשרות לו להילחם באופן יעיל כנגד חוליות נ"ט ובשטח בנוי. לצורך כך פותחו הפגזים כלנית וחצב כנגד חי"ר ומבנים, ושולבה בטנק מערכת הגנה אקטיבית "מעיל רוח".

נמר (נגמ"ש מרכבה)

הצורך בניוד ממוגן לחי"ר החל לעלות כבר בשנות ה-80 של המאה ה-20, בזמן הלחימה ברצועת הביטחון בדרום לבנון. הצורך הלך וגבר ולאחר היפגעות שני הנגמ"שים ברצועת עזה בשנת 2004, הוחלט לבנות מדגים ראשוני על בסיס מרכבה סימן 1. לאור  הפקת לקחים ממלחמת לבנון השנייה הוחלט על פיתוח וייצור הנמר על מנת לאפשר לכוחות החי"ר לנוע ברמת מיגון ועבירות בדומה לטנקי המרכבה המתקדמים.

הנמר מצטיין בתכונות של מיגון ועבירות, והוא יכול לשאת 11 חיילים (3 אנשי צוות + 8 לוחמים) ועוד שתי אלונקות. הוא מצויד במערכות נשק משניות, דוגמת מקל"ר 40 מ"מ ומקלע 0.5 אינץ', במערכות שליטה ובקרה ובמערכת ניהול קרב המופעלות על ידי 3 מסכים ו-8 מצלמות המאפשרות תצפית היקפית סביבו. בנמר גם מערכת מיזוג אוויר, מערכת הגנת אב"כ ומי שתייה קרים ללוחמים השוהים בו.

הנמר מבוסס על תובת "מרכבה", ומצויד בכבש אחורי המאפשר פריקה נוחה ובטוחה מהכלי. ההחלטה לבנות אותו על המרכבה התבססה על הרצון לאפשר לכוחות הרגלים והשריון לנוע יחד בכלים משוריינים בעלי אותה מהירות, יכולת עבירות ומיגון מפני ירי וטילים.

המיגון המתקדם שהותקן על הנמר הופכים אותו לנגמ"ש הממוגן ביותר בעולם.  את "טבילת האש" שלו עשה הנמר לקראת סוף מבצע "עופרת יצוקה", ובמבצע "צוק איתן" הציל את חייהם של לוחמים רבים. כחלק מלקחי "צוק איתן" החליט משרד הביטחון לצייד גם את הנמרים במערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח".

נמר עם צריח

אחד מעיקרי הלקחים שעלו לאחר מבצע "צוק איתן" הוא שעל אף עליונותו הטקטית הכבירה של פלטפורמת הנמר ויעילותה הגבוהה של מערכת ה"קטלנית", אין לנמר כוח אש מספק למול האיומים הקיימים בשטח, ובפרט מול "האויב הנעלם". צורך זה היווה קרקע פורייה לפיתוח צריח ייעודי לפלטפורמה זו. באוגוסט 2017 השלימה מנת"ק פיתוח מדגים ראשון של נמר עם צריחון ותותח.

הצריח החדשני הינו צריח 30 מ"מ, קרי בעל תותח בקוטר 30 מ"מ, לא מאויש, לא חודר (בניגוד לטנק המרכבה, בו חלק מהצריח מוכל בתוך התובה), ובעל מערכות אש ובק"צ/בק"ש מתקדמות. בין שלל מערכותיו, ניתן למצוא מערכת טעינה אוטומטית לתותח הכוללת כ-400 כדורים, מקלע מקביל הכולל כ- 700 כדורים, מערכת מיגון אקטיבי "מעיל רוח" המובנית בתוך הצריח, מרגמה 60 מ"מ חשמלית נטענת מבפנים, כוונות מפקד ותותחן חדשניות ועוד. כאשר כל אלה פועלים כאמור ללא צורך בנוכחות פיזית בצריח.

נגמ"ש עם צריחון ותותח נותן מענה טוב יותר ללחימה בשטח אורבני. הצריח שפותח הוא ורסטילי, כלומר מתאים הן לפלטפורמת ה"נמר" והן לפלטפורמת ה"איתן" החדשנית, וזאת מתוך התאמה לתפיסת הפעלת הכוח העתידי. כמו כן, לאור מגמות צבאיות בעולם, לפיהן צריח הטנק הופך למערכת לא מאויישת, העניק פיתוח הצריח למהנדסי רפ"ט הזדמנות להכיר את הטכנולוגיה הקיימת והמתפתחת בתחום זה, מתוך רצון לביצוע קפיצת המדרגה גם בפלטפורמת המרכבה.

צריח 30 מ"מ עתיד להפוך את פלטפורמת הנמר לכלי שלם יותר, בעל מענה למגוון רחב של איומים בשטח, ולהבטיח את המשך העליונות הטקטית של צה"ל למול האויב.

נמר הנדסה

כחלק ממאמץ התמרון של צה"ל, נדרש לשפר את יכולות התמרון של חיל ההנדסה. לצורך זה הוחלט להתבסס על נגמ"ש ייעודי לחיל ההנדסה, שעליו מותקנות מערכות הנדסיות ויכולת גרירת והפעלת אמצעים מיוחדים

נמר הנדסה הוא כלי בעל יכולת גרירת והפעלת אמצעי סער וגישור אשר יתאים להתמודדות עם איומי שדה הקרב העתידי ויאפשר יכולות טובות יותר מיכולות הפומה בהיבט המיגון, הניידות, הנדסת אנוש והיכולות לבצע משימה הנדסית מתוך הכלי.

הנמר ההנדסי מבוסס על נמר חי"ר וכולל: מערכות אש, מערכת "מעיל רוח", תצפית היקפית, הנדסת האנוש, ובעל יכולות גנריות (זיווד ותחמושת, ערכת חשמל, סימון אגפי ועכ"ח), בנוסף הנמר ההנדסי מכיל תוספת של מערכות ע"פ שלוש תצורות: נגמ"ש למפקד פלוגה עם כף דחפור, נגמ"ש למפקד מחלקה עם אמצעי פריצה ונגמ"ש לסמל מחלקה עם יכולות גרירה וגישור.

מעיל רוח

​​טכנולוגיית מעיל רוח פותחה במשך שנים רבות החל משנות ה- 80. בשנת 2007, כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, הוחלט על פיתוח ושילוב מערכת הגנה אקטיבית "מעיל רוח" להגנה מפני טילי נ"ט ורקטות, במרכבה סימן 4.

המערכת מזהה איום המתקרב לטנק באמצעות סנסורים הממוקמים על הפלטפורמה, עוקבת אחרי האיום, ורק במידה שהאיום בדרכו לפגוע בטנק היא שולחת אמצעי נגד ומנטרלת את האיום. האיום מושמד עשרות מטרים לפני פגיעתו בטנק. בנוסף, המערכת מאתרת את מקור שיגור האיום ומאפשרת לצוות הטנק לתקוף את המשגר. למערכת יכולת להתמודד עם מגוון רחב של איומים וכן יכולת לעבוד בתנועה ובכל תנאי מזג אוויר.

מערכת "מעיל רוח" היא פורצת דרך לא רק בפן המבצעי אלא בראש ובראשונה בפן הטכנולוגי. המערכת משולבת כיום בכל טנקי מרכבה סימן 4 והנמרים היוצאים מקו הייצור, וכבר הוכיחה את עצמה בפעילות בט"ש ובמבצע "צוק איתן", שבמהלכו יירטה מספר טילי נ"ט והצילה את חייהם של חיילים וקצינים. צוות משותף של משרד הביטחון (מנת"ק ומפא"ת), זרוע היבשה והתעשיות (רפא"ל ואלתא) זכה בקיץ 2014 בפרס ביטחון ישראל עבור פיתוח מערכת "מעיל רוח". המערכת  משווקת בעולם בהצלחה רבה תחת השם TROPHY.

נגמ"ש איתן

באוגוסט 2016 חשפה מנת"ק את האבטיפוס של "איתן" - הנגמ"ש הגלגלי הראשון בתולדות צה"ל, שפותח כלקח ממבצע "צוק איתן". איתן הוא נגמ"ש מתקדם ורב תכליתי, בעל יכולות מגוונות ללחימה וניוד לוחמים בשדה הקרב, בתנאי שטח קשים ומגוונים. פיתוח הכלי החדש, שגם נקרא על שם מבצע "צוק איתן", נעשה במטרה להחליף את נגמ"שי M-113 המיושנים, המוכרים בשם "זלדה".​

יתרונותיו של האיתן רבים: מדובר בכלי קל משקל, יחסית זול לייצור, ובעיקר - מדובר בכלי גלגלי, וזאת בניגוד למרכבה ולנמר הנעים על גבי זחל. העובדה כי מדובר בכלי גלגלי, חשפה את מהנדסי רפ"ט לתחום חדש של הנדסה, והובילה לשיתופי פעולה עם הטכניון ועם תעשיות מובילות ברחבי העולם - הכל כדי להשיג את הביצועים והיכולות הטובות ביותר. ייחודיות האיתן מתבטאת גם ברכיבי מיגון ייחודים, במערכת מתלים מתקדמת ובמערכות שליטה ובקרה חדשניות.

האיתן יהיה כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. הוא יצויד במערכת הגנה אקטיבית (בדומה לנמרים ולטנקי מרכבה סימן 4) ובמערכות מיגון נוספות וייחודיות. יתרונו הגדול יהיה ביכולות הניוד הטובות שלו בין גזרות לחימה שונות, ובהתאמתו לנסיעה בכבישים ללא צורך במובילים, במהירות של 90 קמ"ש ויותר.  לצורך כך הוא יצויד במערכת הנעה, 8X8  ובהספק מנוע של 750 כוחות סוס.

עלות הייצור והקיום של הנגמ"ש החדש תהיה נמוכה מאוד: כמחצית מעלות הנמר ו/או כל נגמ"ש גלגלי אחר הקיים בעולם, ולכן תאפשר הצטיידות בכלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר, במקביל להצטיידות בנמרים. על בסיס ה"איתן" מתוכננת להיבנות משפחת כלים למשימות שונות: החל מכלי לניוד 12 לוחמים ועד לכלי המשלב כוח אש מתקדם בעל צריח לא מאויש שפותח עבורו ועבור הנמרים.

 

גמ"ש איתן - נתונים טכניים:

משקל:  30-35 טונות

הספק מנוע: 750 כוחות סוס

הנעה: 8 גלגלים (8X8)

מהירות מקסימלית (בכביש): יותר מ-90 קמ"ש

יכולת נשיאה: 12 חיילים (בדומה לנמר) - נהג, מפקד, מקלען ועוד 9 חיילים

מערכות לחימה: מעמדת נשק קטנה ועד לכלי לחימה בעל צריחון בינוני עם תותח" 30-40 מ"מ; מערכת מיגון אקטיבי.

לכת הכתבות על מנת"ק

מרכבה חוצה מכשול מים1

מנהלת המרכבה והרק"מ

17/1/2019

טנק המרכבה ונגמ"ש הנמר חצו בהצלחה מכשול מים

​מינהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק), בשיתוף חטיבה 7, ערכה לאחרונה תרגול מבצעי לטנק המרכבה ולנגמ"ש הנמר בתנאי עבירות שונים, במסגרתו התאמנו הלוחמים בין היתר בחציית מכשולי מים. במהלך הניסוי, טנק המרכבה ונגמ"ש הנמר חצו בהצלחה מכשול מים גדול שנוצר בעקבות מערכת הגשמים החזקה קרא עוד

טנק לאופורד הצפה

מפא"ת

29/10/2024

הושק טנק הלאופרד הראשון המצויד במערכת ההגנה הישראלית “מעיל רוח”

בהמשך לעסקה שנחתמה בין משרד הביטחון הישראלי למשרד ההגנה הגרמני, השתתפו נציגי מפא"ת בטקס חניכת הטנק הראשון, ששודרג במערכת ההגנה הישראלית המתקדמת מתוצרת רפאלקרא עוד

מנהר ממסרות 1

מנהל הרכש הביטחוני

16/11/2023

מנה"ר ירכוש ממסרות לטנקי מרכבה סימן 4 בכ-241 מיליון ש״ח

​משרד הביטחון, באמצעות היחידה לרכש מרכבה נמר במנה״ר ובשיתוף עם מנהלת הרק"מ (מנת"ק), הוציאו בימים האחרונים הזמנה חדשה בהיקף של כ-241 מיליון ש"ח למפעל 'עשות אשקלון' בשליטת 'פימי' עבור ממסרות לטנקי מרכבה סימן 4קרא עוד