48 שנה למלחמת יום כיפור: שיחת גורודיש עם השבויים
ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מתיר היום לפרסום את אחד הפרוטוקולים הטעונים בעקבות מלחמת יום הכיפורים - מפגש השבויים שכינס אלוף פיקוד הדרום, אלוף שמואל גונן (גורודיש) ב-27 בנובמבר 1973. המפגש התקיים בבית ההבראה "מבטחים" בזכרון יעקב בשעה 21:00 והוא מותר כעת לפרסום, כמעט 48 שנים לאחר שהתרחש
14/9/2021

הפרוטוקול נפתח במזכר בכתב יד שמתחיל במשפט: "בקש שישאלו כל משאל ליבם". המפגש הטעון תומלל במלואו. הוא החל בסקירה צבאית של אלוף פיקוד הדרום במלחמה ואז נפתח לשאלות החיילים והקצינים, ששוחררו זמן קצר קודם לכן מהשבי המצרי:
גורודיש (עמ' 1): "ביום ו', 5 באוקטובר 1973 הוכרזה כוננות ג'. התרגיל של המצרים נמשך כמקודם, היו דיונים במטכ"ל האם זה תרגיל והתייחסנו לעניין כתרגיל. הייתה סבירות נמוכה ביותר למלחמה... בשבת בשעה 0700 בבוקר נאמר לי במטכ"ל שתהיה מלחמה והאש תתחיל ב-0600 בערב".
"ידענו על הצליחה מדיווח המעוזים, אח"כ גם חיל האוויר הודיע על כך... המצרים מילאו את השטח באנשי קומנדו, שהונחתו בהליקופטרים... הטנקים שלנו החלו לגשת למעוזים ורבים לא הגיעו.."
(עמ' 3) "ביום שני בערב נודע לנו שיש לנו עסק עם צבא מצרי אחר".
(עמ' 4) "אילו לא באה הפסקת אש, היה נוצר מצב שונה- הוכרחנו להפסקת אש, גבולות אלה לא נוחים, אבל אפשר להחזיק בהם.. לא יודעים כמה מצרים נפגעו, ההערכה היא של 20 אלף מינימום, מעל 1,000 טנקים. אבדותינו היו כ-2,000 הרוגים וכ- 200-300 טנקים".
החל מעמ' 5 מתחילות שאלות ותשובות- להלן עיקרי הדברים:
(עמ' 5) חייל מחטיבה 600: "...חיכינו לסיוע חיל האוויר וארטילריה, אם היה חי"ר איתנו אפשר היה להתגבר. הם דפקו אותנו ממארבים לאחר שפרצנו".
גורודיש: "יש לי את אותן שאלות, היתה תחמושת. למה לא ירו- אינני יודע. שאלות תשאלו לא אותי כשיבוא היום. למה לא תקפו עם יותר כוח - שאלה שלי גם כן".
מ"פ נח"ל (מעוז המזח): "אף אחד מ-3 המעוזים לא קיבל התראה, אלא 10 דק לפני שנפל עלינו הפגז הראשון... השאירו בידי את ההחלטה אם להיכנע או לא, מדוע?"
חייל ממזח: "היה ברור שהמשך לחימה זו התאבדות, למה לא קיבלנו פקודה?"
גורודיש: "יש מה לחקור- גם אולי לי היו שיקולים מוטעים".
חייל: "חטיבת המילואים שלנו יצאה למלחמה ללא תחמושת במקלעים".
גורודיש: "שערוריה".
(עמ' 6) חייל: ביום שני בבוקר, כשהתחילה ההתקפה האחרונה, לא היתה תחמושת. ביקשנו סיוע חיל האוויר, שלא עזר... ביקשנו אש על מוצבנו, ירדנו לבונקר ולא באה אש. המצרים נכנסו, זרקו רימוני עשן וכו'. נתנו הוראה לרדת לבונקר ואש לא באה. יכול להיות שזה מה שהיה מציל אותנו".
גורודיש: "ביום ו' הלכנו לישון עם מחשבה שלא תהיה מלחמה..."
חייל: "ב'מצמד' לא היה אף מוקש מסביב למעוז- עלו מכל עבר על הגדרות".
גורודיש: "לא יודע".
חייל: "ביום שבת אפשר היה לתת הוראה לעזוב את 'מצמד'".
גורודיש: "בשבת לא חשבנו עוד לעזוב את קו המים. בשבת בערב לא חשבנו לפנות אף מוצב".
(עמ' 7') חייל מחטיבת ירושלים (גדוד 52): "מעוזים עשו עבודה יפה. זלזול בחיי אדם. היו מאות טנקים. המודיעין לא פעל".
גורודיש: "השאלה מדוע היתה מחשבה שזה תרגיל. זו השאלה העיקרית.."
כתבות נוספות

22/6/2026
משלחת ביטחונית בביקור עבודה בהודו
כחלק מאסטרטגיית משרד הביטחון להרחבת שותפויות בינלאומיות מזרחה - משלחת ביטחונית, בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, הגיעה לביקור עבודה קצר בהודוקרא עוד

18/6/2026
תערוכת יורוסטורי 2026
דוכנים עמוסים וביקורי עשרות משלחות בינ"ל: חרף ההגבלות הצרפתיות, התעשיות הביטחוניות הישראליות עמדו במוקד ההתעניינות בתערוכת יורוסטורי 2026 קרא עוד

17/6/2026
ועידת ההנצחה הלאומית הראשונה ״חקוקים בנצח״ ננעלה
ועידת ההנצחה הלאומית שהתקיימה ביוזמת אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון בבנייני האומה בירושלים, ננעלה במופע סיום בראשות נשיא המדינה, יצחק הרצוג ושר הביטחון, ישראל כ"ץ ובהשתתפות בכירי מערכת הביטחוןקרא עוד