כנס אפ"י 2025
ברקע הרפורמה שמוביל משרד הביטחון במדיניות הייצוא הביטחוני והפיקוח עליו, אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) מפרסם את היקפי הפיקוח מתחילת 2025, בכנס בהשתתפות מאות יצואנים ביטחוניים מובילים
25/11/2025

1,357 יצואנים ביטחוניים פעילים כיום במדינת ישראל. אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני טיפל השנה בכ-16,566 בקשות לרישיונות שיווק וב-5,770 בקשות לרישיונות ייצוא ביטחוניים לאמצעי לחימה ומערכות ביטחוניות.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם פתח את כנס אפ״י ואמר: "אנחנו חייבים להגדיל דרמטית את הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל ככלי מרכזי להבטחת התעצמות צה"ל במערכות חדשות. תקציב הביטחון לבדו לא יספיק".
מאות יצואנים ביטחוניים השתתפו היום (ג') בכנס השנתי של אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, שמתקיים בפעם ה-16. הכנס עמד בסימן הרפורמה שמוביל משרד הביטחון בייצוא הביטחוני והפיקוח עליו, נוכח האתגרים והתמורות בשווקי הביטחון.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, הציג ליצואנים את עיקרי אסטרטגיית משרד הביטחון בתחום הייצוא הביטחוני: הרחבת הפעילות בשווקים הקיימים, חדירה יזומה לשווקים חדשים, הובלה לאומית של תחום הדיפנס-טק וטיפוח האקוסיסטם הישראלי המיוחד. זאת לצד הפחתת מגבלות מדיניות וקיצור זמני מתן רישיונות שיווק וייצוא ביטחוניים כחלק מאימוץ גישה מאפשרת יותר - במטרה לאפשר תגובתיות מהירה של התעשייה הביטחונית לשינויים הגלובליים המואצים ולמאפייני השווקים הדינמיים.
ראש אפ"י, רחלי חן, הציגה בכנס את עיקרי הפעילות בשנה החולפת ואת נתוני פעילות אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני מאז תחילת שנת 2025: בשנה זו טיפל אפ"י ב-16,566 בקשות לרישיונות שיווק כאשר כ-38% מתוכן לשיווק ביבשת אירופה וכ-32% ליבשת אסיה. וכן טיפל ב-5,770 בקשות לרישיונות ייצוא חדשים כאשר גם במדד זה היבשת המובילה היא אירופה עם 41% מסך הבקשות.
כצעד נוסף להקלת הנטל הרגולטורי על היצואנים, הכריז משרד הביטחון בכנס על ביטול 'צו הצופן', כך שמעתה יפקח אפ״י רק על ייצוא מוצרי הצפנה ביטחוניים הנמנים בהסדר ואסנאר. מהלך זה צפוי להוביל לצמצום הרגולציה ומהווה אינטרס חשוב למשק הישראלי בהיבטי חיסכון בזמן ומשאבים.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם אמר בכנס: "בעוד שהמלחמה הארוכה ומרובת הזירות הביאה להצלחות רבות - הרי שהיא רוקנה מלאים, יכולות ו'הפתעות' ואין בתקציב הביטחון לבדו, מספיק על מנת לבנות יכולות לצה"ל. לכן עלינו להגדיל דרמטית את הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל, ככלי מרכזי להבטחת התעצמות צה"ל במערכות חדשות, ככלי להשפעה על מדיניות בינלאומית ולטובת חיזוק התעשייה הביטחונית וכלכלת ישראל".
ראש אפ"י, רחלי חן אמרה: ״היכולת של היצואנים להתחרות בשווקים הגלובליים היא זו שמאפשרת לנו כמדינה, לשמור על עצמאות ועליונות טכנולוגית. הייצוא הביטחוני הוא לא רק מגן, הוא גם קטר מוביל ואחריותנו המשותפת הנה לוודא שהקטר הזה ימשיך לדהור, להתחזק, להשתפר ולהתאים עצמו לאתגרים המשתנים תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים. ללא תעשייה ביטחונית עצמאית, משגשגת וחזקה, לא נוכל לפתח את דור המערכות הבא ולא נוכל להבטיח קווי ייצור עצמאיים ומתקדמים עבור צה"ל. הפיקוח על הייצוא הביטחוני אינו רק מערכת של מגבלות, אלא מנגנון מורכב ודינאמי. מחד הוא נדרש בראש ובראשונה להבטיח פיקוח אחראי ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל ולחזק את עוצמתו של צה"ל. ומאידך, הוא מאפשר ויאפשר אף יותר לתעשיות הביטחוניות לפעלול ביעילות, לחדש, להתפתח ולהיכנס לשווקים חדשים בסביבה תחרותית במיוחד. זה מתוך הבנת האתגרים והרצון לייצר פיקוח שהוא גם אפקטיבי, גם ערכי וגם מאפשר.
עסקנו ואנו ממשיכים לעסוק לאורך השנים בקידום תהליכים המאפשרים הפחתת רגולציה, שינוי מדיניות ושיפור מתמיד של תהליכי העבודה".
כתבות נוספות

22/6/2026
משלחת ביטחונית בביקור עבודה בהודו
כחלק מאסטרטגיית משרד הביטחון להרחבת שותפויות בינלאומיות מזרחה - משלחת ביטחונית, בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, הגיעה לביקור עבודה קצר בהודוקרא עוד

18/6/2026
תערוכת יורוסטורי 2026
דוכנים עמוסים וביקורי עשרות משלחות בינ"ל: חרף ההגבלות הצרפתיות, התעשיות הביטחוניות הישראליות עמדו במוקד ההתעניינות בתערוכת יורוסטורי 2026 קרא עוד

17/6/2026
ועידת ההנצחה הלאומית הראשונה ״חקוקים בנצח״ ננעלה
ועידת ההנצחה הלאומית שהתקיימה ביוזמת אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון בבנייני האומה בירושלים, ננעלה במופע סיום בראשות נשיא המדינה, יצחק הרצוג ושר הביטחון, ישראל כ"ץ ובהשתתפות בכירי מערכת הביטחוןקרא עוד