פיילוט לחימום מים בצה"ל בטכנולוגיה ירוקה

​אמון (אגף מבצעים לוגיסטיקה ונכסים) ואגף ההנדסה והבינוי, יחד עם רשות החדשנות, הודיעו היום על התחלת פיילוט ראשון מסוגו במוצב צה"ל בהר חריף. במוצב הותקנה מערכת חדשנית לחימום מים, שפיתחה וייצרה חברת ברנמילר אנרג'י. המערכת מאפשרת השבת חום שיורי הנפלט מתהליך ייצור החשמל בגנרטורים הקיימים בבסיס, וחימום המים ללא שריפה של דלקים נוספים

1/6/2020

המערכת החדשה - שפיתוחה התבסס על טכנולוגיית ה-bGen של ברנמילר אנרג'י וארך כשנה וחצי - חוסכת כ-36,000 ליטר סולר בשנה, ומפחיתה פליטות מזהמים של כ-112 טונות פחמן דו-חמצני בשנה. 

המערכת נטענת מהחום השיורי הנפלט משני גנרטורים קיימים המשמשים לאספקת החשמל בבסיס ומופעלים בסולר. בתהליך הפקת החשמל המנועים פולטים גזים חמים אשר מוזנים לאגירה ומחממים אותה, החום נאגר בתוך מדיית האגירה (סלעים מרוסקים) בטמפרטורות גבוהות. פריקת האגירה מתבצעת כאשר ישנה דרישה למים חמים בבסיס. מערכת זו מוצעת כתחליף למצב הקיים היום, שבו פועלים מחממי המים תרמויאלים המופעלים באמצעות דלקים מזהמים. המערכת הינה בלתי מאוישת ותנוטר מרחוק.

הפרויקט, שעלות פיתוחו הכוללת נאמדת בכ-1.5 מיליון שקל, הוקם עבור משרד הביטחון כפיילוט בסיוע מענק מרשות החדשנות בסך של כ-500 אלף שקל. ברנמילר אנרג'י מעריכה כי החיסכון בדלקים יביא להחזר ההשקעה בטווח של כשלוש שנים.

ראש החטיבה להגנת הסביבה ותשתיות באגף 'אמון' של משרד הביטחון, איתן ארם: "מדובר בפיילוט ראשון מסוגו במערכת הביטחון, שהוא בבחינת win-win לכל הצדדים. המערכת הייחודית תאפשר לנו לחסוך באנרגיה, לצמצם שימוש בסולר מזהם, ולא פחות חשוב - לדאוג לחיילי צה"ל, גם במוצבים המרוחקים. אנו מודים לרשות החדשנות, שהאמינה בפרויקט ומימנה חלק ניכר מעלותו, ומקווים שהצלחת הפיילוט תביא לפריסת מערכות דומות ביחידות נוספות".

אהרן אהרן, מנכ"ל רשות החדשנות: "מדובר בדוגמה מצוינת לחשיבות כניסתה של רשות החדשנות לתמיכה בתוכניות הרצה בשיתוף משרדי ממשלה עמיתים. פיתוחים טכנולוגיים חדשניים רבים נתקלים במחסום מציאת הלקוח הראשון ומסלול הפיילוטים מאפשר בחינת היתכנותו בקנה מידה תעשייתי, בקרב לקוחות רלוונטיים ומשמעותיים כגון מערכת הביטחון. הרווח הינו לכל הצדדים המעורבים – החברה ממנפת את הפיילוט לטובת מסחור רחב של הטכנולוגיה תוך הקטנת הסיכון הפיננסי בשל תמיכת הרשות, אתר הפיילוט השותף (במקרה זה צה"ל ומשרד הביטחון) מרוויחים טכנולוגיה מתקדמת בשירותו אשר חוסכת לו ממון רב, המשק מרוויח חברה ישראלית מצליחה שמעסיקה ידיים עובדות במשרות בפריון גבוה, ואזרחי המדינה מרוויחים הפחתת שימוש במשאבי טבע/פליטות של מזהמים".

אבי ברנמילר, יו"ר ומנכ"ל ברנמילר אנרג'י: "מסירה זו מהווה אבן דרך חשובה עבורנו. התקנה מסחרית ראשונה למערכות התעשייתיות שלנו עבור לקוחות מרכזיים כמו משרד הביטחון וצה"ל תורמת רבות לחדירת החברה לשווקים חדשים. התקנה זו היא הסנונית הראשונה מבין מספר התקנות עבור לקוחות אסטרטגיים שצפויות השנה כגון חברת ENEL באיטליה, חברת Fortlev בברזיל וחברת החשמל של ניו יורק. הטכנולוגיה שפיתחנו יודעת בצורה פשוטה, להתחבר לכל גנרטור, להשמיש את החום האבוד לצורכי חימום או תעשייה, ולהפחית דרמטית את פליטות הפחמן. אנו נרגשים להתקין ולהפעיל מערכת זו שתאפשר לצבא לחסוך משמעותית בצריכת הדלקים במוצב מרוחק ומנותק רשת, וכן להפחית דרמטית את פליטת המזהמים".

כתבות נוספות

משלחת ביטחונית בביקור עבודה בהודו 22.6.26

22/6/2026

משלחת ביטחונית בביקור עבודה בהודו

כחלק מאסטרטגיית משרד הביטחון להרחבת שותפויות בינלאומיות מזרחה - משלחת ביטחונית, בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, הגיעה לביקור עבודה קצר בהודוקרא עוד

תערוכת יורוסטורי 2026 18.6.26

18/6/2026

תערוכת יורוסטורי 2026

דוכנים עמוסים וביקורי עשרות משלחות בינ"ל: חרף ההגבלות הצרפתיות, התעשיות הביטחוניות הישראליות עמדו במוקד ההתעניינות בתערוכת יורוסטורי 2026 קרא עוד

ועידת ההנצחה הלאומית הראשונה ״חקוקים בנצח״ ננעלה 17.6.26 2

17/6/2026

ועידת ההנצחה הלאומית הראשונה ״חקוקים בנצח״ ננעלה

ועידת ההנצחה הלאומית שהתקיימה ביוזמת אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון בבנייני האומה בירושלים, ננעלה במופע סיום בראשות נשיא המדינה, יצחק הרצוג ושר הביטחון, ישראל כ"ץ ובהשתתפות בכירי מערכת הביטחוןקרא עוד