Close search

מסלול הטיפול בקבילה

ImageMap

{{image.Title}}

 

בחינת קיומה של עילה לקבילה ושאלת סמכות הנציב:
לאחר קבלת הקבילה בנציבות, מתקיימת בחינה משפטית ראשונית על מנת שניתן יהיה להחליט אם לפתוח בירור בקבילה, בהתאם לתנאים המפורטים בחוק. בשלב זה בוחנים, בין השאר, אם קיימת עילה לקבילה על פי החוק וכן אם הקבילה נתונה לסמכות הנציב על פי החוק.

אם לא קיימת סמכות לנציב על פי חוק לברר את הקבילה:
הנציב מודיע לקובל, בכתב, כי לא יטפל בקבילה, תוך ציון הנימוקים לכך; לעיתים, נוהג הנציב להעביר את הקבילה לרשות אחרת, כאשר העניין נשוא הקבילה נתון לסמכותה או טיפולה של אותה רשות.

אם קיימת סמכות לנציב על פי חוק לברר את הקבילה:
מועברת הקבילה, על ידי ראש מחלקת הבירור, לאחד מצוותי הבירור בנציבות.

הליך בירור הקבילה:

  • בירור הקבילה מתקיים על ידי צוותי בירור, שעליהם נמנים מבררים, משפטנים, ורכזי בירור, המטפלים יחד בכל קבילה וקבילה. לרוב, לכל צוות בירור יש מומחיות מסוימת בתחום אחד או יותר. יתרה מכך, בעלי התפקידים בצוותים הינם מקצועיים בתחום הרלוונטי, כגון: שירות מילואים, רפואה או תשלומים.
  • בתחילת הליך הבירור נערכת שיחה עם הקובל, על-ידי אחד המבררים או רכזי הבירור בצוות, על מנת להסביר לקובל את הליך הבירור בקבילתו ואת דרכי התקשורת עם צוות הבירור המטפל בקבילתו.

הליך הטיפול בקבילה על-ידי צוות הבירור עשוי לכלול, בין השאר, את השלבים הבאים:

  1. קבלת התייחסויות: קבלת ההתייחסויות נעשית בכתב ו/או באמצעות הטלפון, בהתאם לצורך.
  2. גביית עדויות ומפגש בירור: כאשר מתוך חומר הבירור שנאסף עולה כי קיימת סתירה בין גרסאות, בנקודות שהן מהותיות לבירור הקבילה, ניתן לגבות עדויות ולקיים מפגש בירור, אשר בו משתתפים, ככלל, החייל הקובל וכן הנקבל. ראש צוות הבירור וכן משפטן הצוות מציגים את שאלותיהם לעדים ובנוסף רשאים הקובל והנקבל להציג שאלות זה לזה. העדויות ו/או מפגש הבירור נרשמים ומהווים בסיס להחלטת הנציב.
  3. עריכת ביקורים ביחידות: לעיתים, מתואמים הביקורים מראש עם המפקדים ובמקרים המתאימים מתקיימים הביקורים ללא הודעה מראש למפקדים, כלומר, ביקורי "פתע". במסגרת ביקורים אלו בוחנים בעלי תפקידים מצוות הבירור באופן בלתי אמצעי את טענות הקובל.

 

שימו לב! בכל קבילה וקבילה מחליט ראש צוות הבירור על שלבי הטיפול בקבילה, בהתאם למהות הקבילה, מורכבותה, דחיפותה וכן בהתאם להתפתחויות במהלך בירור הקבילה.

 

סיכום ממצאי הבירור, מסקנות והמלצות:

לאחר בחינת מכלול ממצאי הבירור מקבל הנציב את החלטותיו. לאחר זאת נשלח מכתב מהנציב (המפרט את ממצאי הבירור והחלטותיו) הקובל.
במקביל נשלח מכתב נוסף של הנציב אל המפקדים ואל רשויות הצבא הנוגעים בדבר. המכתב עשוי לכלול המלצות בעניינו של הקובל או המלצות מערכתיות, במטרה לתקן את הליקוי, שעלה במהלך בירור הקבילה ובמידת הצורך עשוי המכתב לכלול אף המלצות לנקיטת צעדים כלפי המפקדים או בעלי-התפקידים שנמצא ליקוי בהתנהגותם או תפקודם.

 

מעקב אחר ביצוע המלצות הנציב
לפי החוק נדרש בעל תפקיד שמונה לצורך כך על-ידי הרמטכ"ל (כיום ממלא תפקיד זה ראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל - להלן: רמ"ט אכ"א) להודיע לנציב, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מחודשיים מיום קבלת המלצת הנציב, על הצעדים שננקטו לצורך ביצוע המלצת הנציב. למען הבטחת מעקב נאות אחר ביצוע המלצות הנציב ממנה הנציב קצין מטעמו, שאמון על בקרה ומעקב אחר ההודעות המתקבלות מרמ"ט אכ"א ועל כלל סוגיות מימוש המלצות הנציב, וביניהן: הבטחת ביצוע ההמלצות בקבועי הזמן הנדרשים; הבטחת איכות מימוש ההמלצות וליווי המלצות מערכתיות ומעקבים מיוחדים אחר קבילות עקרוניות וחמורות.