Close search

27 שנה למלחמת המפרץ - הדילמה של ישראל

​​​​​​​​​במלאות 27 שנה למלחמת המפרץ חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון הקלטות נדירות של הרמטכ"ל המנוח דן שומרון, ראש המטה הכללי במלחמת המפרץ​. שומרון מתאר את הדילמות הקשות עמן התמודדה מערכת הביטחון בשאלה האם יש להגיב או לא על ירי הטילים לעבר ישראל. שר הביטחון בזמן המלחמה, משה ארנס, מספר בראיון מיוחד שנתן לארכיון כי אישר תוכנית מיידית לתקיפת מערב עיראק. ​​

ארנס וברק.jpg האמין כי יש להגיב. ארנס (במרכז) עם האלופים אהוד ברק ויצחק מרדכי

הראיון עם שומרון נערך על ידי יחידת ההיסטוריה של ארכיון צה"ל, והוא מתרכז בשאלה האם לתקוף את עיראק או לא. זאת בעקבות ירי הטילים לעבר ישראל והקונפליקט שנוצר במהלך המלחמה בין שומרון, שתמך בהבלגה, לשר הביטחון ארנס שהאמין כי יש להגיב על מנת לעצור את הטילים ולא לחכות לאסון​​.

"היתה טעות לארנס והיתה לי איתו בנקודה אחת איזו מתיחות קלה", אומר שומרון בראיון. "אני הצגתי לו את התוכנית עם מפקד חיל האוויר לתקיפה. בשבת בבוקר אחרי תקיפת הטילים הראשונה.  זה היה לפני פגישה עם ראש הממשלה לבד ואחרי זה ישיבת קבינט בתל אביב.

​​

"אני הצגתי לו את תוכנית התקיפה הגדולה. ארנס התקשר לצ'ייני ואמר לו, תזיזו את המטוסים שלכם, אנחנו תוקפים במערב עיראק. את זה אפילו לא ידעתי. אנחנו הלכנו לראש הממשלה, הצגתי את התוכנית ואמרתי לו שאני לא ממליץ לתקוף... למען שלום הקואליציה ושתשיג הישגים ואני ממליץ לאפשר להם לפעול בשלב זה ולא לתקוף...אחרי זה היה בקבינט דיון. שם שרים מבקשים לעשות משהו. לא ייתכן שמדינת ישראל לא תגיב. הרי יש פה רפלקס מותנה אצל רוב האנשים. ככה גדלנו כולנו וחונכנו".

"שרים, לא אגיד מי אמר מה, אבל שם היו שרון, וגנדי ויובל נאמן ורפול. יש שם חבורה. ואני אומר אני ממליץ, אפשר לבצע הכל, אבל אני ממליץ לא לבצע כיוון שזאת פגיעה בהרתעה. אם לבצע יש לבצע פעולה משמעותית".

"ואז ארנס אומר לי שהוא לא מבין. הרי אני הצגתי לו תוכנית. הסברתי לארנס שזה שני הצדדים של אותה מטבע. אני כרמטכ"ל מציג תוכנית, אם הממשלה תחליט לתקוף, אני מוכן. אבל אני ממליץ לא לתקוף. זה לא אומר שאני לא עושה תוכנית לתקוף. במיוחד שאני לא יודע אם בעוד שעה ייפול טיל, אולי גז, שאולי כן אמליץ לתקוף. זה לא מעכשיו ועד עולם. ופה, נראה לי שהיתה אי הבנה אחת, אני חושב היחידה כי כל יתר העבודה בינינו היתה מאוד מסונכרנת".

​​

ארנס מספר בראיון לארכיון: "שומרון הציג את הפעולה, אני זוכר את זה כמו את היום, גם תמרי היה שם (המיועד לפקד על הפעולה, תא"ל נחמיה תמרי ז"ל, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל), ואני לפני שאישרתי שאלתי את תמרי מה הוא אומר והוא אמר לי שזה בסדר, כן נעשה את זה. אמרתי בסדר אני מאשר. שומרון לא אמר לי שהוא לא מאשר".

​על טענת שומרון לפיה הוצגה לארנס תוכנית מגירה: "הוא לא אמר את זה... אני גם בסוף (הדיון) גם אישרתי. אז אם הוא בסוף מתנגד הוא צריך להגיד לי לפני שאני מאשר - אבל רגע אדוני השר, אני רוצה להגיד לך שאני לא ממליץ".

עוד סיפר ארנס בראיון על שיחות התיאום שקיים עם האמריקאים, על נסיעה סודית שערך לוושינגטון יחד עם סגן הרמטכ"ל דאז, אלוף אהוד ברק, ועל תחושותיו כי ראש הממשלה שמיר לא הבין את האמריקאים.