Close search

היכל הזיכרון הממלכתי נחנך

​משרד הביטחון ערך הבוקר (א'), ערב יום הזיכרון התשע"ז, את טקס החנוכה של היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל במעמד נשיא המדינה  ראובן (רובי) ריבלין, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. מיד לאחר טקס החנוכה, נסגר ההיכל לציבור הרחב ויפתח לטובת ביקורים של המשפחות השכולות ורק בסיומם ייפתח לקהל הרחב. משהב"ט מכבד ומוקיר את המשפחות השכולות ונותן להן זכות ראשונים לביקור בהיכל. במהלך החודשים הקרובים יארגן אגף משפחות והנצחה, יחד עם ארגון יד לבנים, הסעות מאורגנות למשפחות מסניפי יד לבנים ברחבי הארץ להיכל הזיכרון. זאת על מנת שכל משפחה ומשפחה תוכל לפקוד את ההיכל ולגעת בלבנת ההנצחה לזכר בנה. לאחר סיום ביקורי המשפחות ייפתח ההיכל לקהל הרחב.

 

 

 

היכל הזיכרון הממלכתי הוא המבנה היחידי במדינה המנציח על כתליו את כלל חללי מערכות ישראל. קיר השמות של החללים, שעוטף את המבנה המרשים שצורתו כלפיד, מחבר יחדיו סיפורים אישיים השוזרים יחדיו את סיפור הקמתה של מדינת ישראל. מדי בוקר תתקיים בהיכל אזכרה לחיילים שנפלו באותו היום, על ידי חזן צבאי. שמו של כל חלל מופיע על לבנה, עם תאריך הנפילה, וביום האזכרה לנפילתו יידלק בלבנה נר זיכרון.  במרכז ההיכל תבער אש זיכרון תמידית - "אש התמיד", שתסמל את ההנצחה הקולקטיבית. ​​

במגילת אבן הפינה, שהונחה באפריל 2014, נכתב: "כאן – בבירת ישראל הנצחית, על הר הרצל, הנושא את שמו של חוזה מדינת היהודים, ובמקום שבו טמונים חללי מערכות ישראל, התכנסנו כדי להניח את אבן הפינה להיכל הזיכרון, שבו נוקיר, נזכור ונזכיר את הנופלים – מעתה ועד עולם ועד קץ כל הימים. כאן נזכור את כולם, שנפלו במערכות הגדולות, בפעילות הביטחון השוטף ובמלחמה שעוד לא פסקה על קיומנו. נזכור כאן את כולם – אחד אחד. בהיכל הזיכרון יהיו חקוקים שמותיהם של כל יקירינו. בכל יום, ביום השנה לנופלו של כל חלל, יידלק נר הזיכרון לצד שמו ותדלוק כאן אבוקת זיכרון לנצח נצחים, כאותה אש התמיד שדלקה בבית מקדשנו". על המגילה חתמו זה לצד זה: נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, יו"ר ארגון יד לבנים ויו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל.