Close search

נחנכה האנדרטה לזכר חללי צד"ל

​האנדרטה הוקמה על ידי אגף ההנדסה והבינוי ואגף משפחות, הנצחה ומורשת, בסמוך ל"גדר הטובה" במטולה - השער המיתולוגי שדרכו נכנסו חיילי צה"ל ללבנון. אמש (א') היא נחנכה בטקס חגיגי בבמעמד שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת אריה מועלם, אנשי צד"ל ומשפחות שכולות. 

אנדרטת צדל.jpg

האנדרטה החדשה כוללת רחבת הנצחה ובה נר התמיד, דרך הנצחה, אזור תצפית, חורשת עצים להתכנסות ושהייה במקום ומתחם חנייה למבקרים. היא משתרעת על פני 2,800 מ"ר והקמתה נמשכה כשמונה חודשים. האנדרטה מחליפה את האנדרטה המקורית, שהוקמה בסמוך לכפר מארג'-עיון שבדרום לבנון, ופוצצה ע"י כוחות חיזבאללה לאחר הנסיגה מלבנון בשנת 2000. על האנדרטה נחרט, בעברית ובערבית, המשפט: "נזכור את חללי צבא דרום לבנון שנפלו על משמרתם בהגנה על עיירות דרום לבנון ויישובי הצפון בישראל", והיא כוללת אלמנטים הסברתיים על סיפור הגבורה של לוחמי צד"ל ומפקדיו.

במהלך טקס החנוכה הוענקו אותות המערכה על הלחימה ברצועת הביטחון למפקדי צד"ל על ידי שר הביטחון והרמטכ"ל, והוקראה תפילת יזכור מיוחדת בשפה הערבית. לאחר מכן ביצעו נציגי הלהקות הצבאיות וזמרים מקהילת לוחמי צד"ל את "שיר הרעות". 

סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת, אריה מועלם: "'אהבה מקודשת בדם, את תשובי בנינו לפרוח'. נדמה שאין ביטוי בעברית המיטיב לתאר את החיבור והערבות ההדדית בין החיילים המחרפים נפשם על מנת להגן על ביטחוננו מאשר אותה מילה - 'רעות'. אותה רעות פעמה ופועמת בין לבבות חיילי צד"ל וחיילי צה"ל. אותו קשר בלתי אמצעי שהיטיב לבטא חיים חפר בשיר הרעות בשלהי מלחמת העצמאות. זו הפעם הראשונה שהביטוי 'אהבה מקודשת בדם' מתורגם לערבית לבנונית - הרעות למעשה אומרת הכל, את מהות הקשר, המחויבות ואת מהות הערב הזה".