Close search

משהב"ט חתם על F-35 הראשון

ראשי משלחת משרד הביטחון בארה"ב וחברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית ציינו בסוף השבוע האחרון בטקס חגיגי את תחילת השלב המתקדם בייצור ה"אדיר", מטוס ה-F-35 הראשון של חיל האוויר, לקראת השלמת הייצור והשקתו בחודש יוני הקרוב. בשיאו של הטקס, שנערך במפעל הייצור של חברת "לוקהיד מרטין" בפורטוורת' טקסס, חתם ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב בשם מדינת ישראל על גוף המטוס הראשון, וכתב בעברית: "קדימה ולמעלה. בהצלחה במשימה". 

ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב, אהרון  מרמוש, חותם על המטוס

טקס החתימה על גוף המטוס מאפשר את תחילת השלב המתקדם בייצור, הכולל את הרכבת המערכות האלקטרוניות המתקדמות ואת המנוע רב העוצמה בגוף המטוס.  "זהו יום היסטורי למשרד הביטחון ולמדינת ישראל, שבו אנחנו מקבלים לידינו את גוף מטוס 'ה'אדיר' הראשון", אמר ראש המשלחת  אהרון (אהרל'ה) מרמרוש."מטוסי F-35 מהדור החמישי והמתקדם שרכש משרד הביטחון יצעידו את חיל האוויר קדימה ולמעלה וישפרו באופן משמעותי את יכולותיו להגן על מדינת ישראל מפני מגוון רחב של איומים".

חתימה אדיר לכתבה.jpg 

ראש תוכנית ה-F-35 בלוקהיד מרטין, ג'ף בביון, נשא גם הוא דברים והדגיש את השותפות ארוכת השנים בין לוקהיד מרטין למשרד הביטחון ומדינת ישראל: "היום מתחיל שלב חדש בשדרוג יכולותיה הטקטיות והאסטרטגיות של מדינת ישראל. לוקהיד מרטין גאה בשותפות ארוכת השנים עם צה"ל ומשרד הביטחון. מטוסי ה-F-35 שנספק לישראל יבטיחו את חיזוק היחסים עם חיל האוויר, משרד הביטחון והתעשייה האווירית הישראלית לעשורים רבים".                 

מטוס הקרב F-35, או בשמו הישראלי "אדיר", הוא מטוס קרב חמקן מדור חמישי JSF (JOINT STRIKE FIGHTER).  המטוס מיוצר בשלושה דגמים: דגם A להמראה ונחיתה רגילים, דגם B להמראה קצרה ונחיתה אנכית ודגם C  לפעולה מנושאות מטוסים. המטוס שרכש משרד הביטחון עבור חיל האוויר הישראלי מבוסס על דגם A, אך יוטמעו בו יכולות ייחודיות ואמצעי לחימה ישראלים מתקדמים. במסגרת ההסכם לשיתוף פעולה תעשייתי, שמשרד הביטחון חתם בשנת 2010 עם יצרנית המטוס לוקהיד מרטין, ועם יצרנית המנוע פראט אנד ויטני, נחתמו עד היום עסקאות רכש גומלין בישראל בהיקף של כשלושה מיליארד שקל.

בסה"כ רכש משרד הביטחון 33 מטוסי אף-35 מדגם A ומהדור החמישי והמתקדם במחיר ממוצע של 110 מיליון דולר למטוס. שני המטוסים הראשונים ינחתו בישראל במהלך 2016, ובימים אלה מאיצים את ההכנות לקליטתם. שאר המטוסים יסופקו לישראל עד לשנת 2021