Close search

"יהיה מרגש לראות את המטוס הראשון נחשף"

​​​אהרן מרמרוש, ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב, שמלווה את עסקת ה"אדיר" מראשיתה, מספר על הפרויקט לקראת טקס הגלילה, שיתקיים מחר ויועבר בשידור חי באתר משרד הביטחון.

"רק כשכל המטוסים ייקלטו בארץ אוכל לומר שהמשימה הושגה". מרמרוש

מה בדיוק התפקיד של משלחת הרכש?

"מדינת ישראל מקבלת מארה"ב מזה שנים סיוע ביטחוני, שהיקפו כרגע 3.1 מיליארד דולר לשנה. מהסך הזה זכותנו להמיר עד 26.3% לשקלים לטובת פרויקטים בארץ הקשורים לבניין הכוח של צה"ל. הסכום הנותר, בכל שנה, בסך של כ-2.3 מיליארד דולר לשנה, חייב להיות מנוצל בארה"ב לפי כללים שנקבעו על ידי הממשל האמריקני. המשלחת היא הארגון המבצע בארה"ב בפועל את הרכש של מערכות הלחימה ושל הציוד הלוגיסטי הנדרש עבור זרועות צה"ל. הרכש כולל פריטים עיקריים כגון מטוסים, חימוש, ספינות וכלי רכב, וכן ציוד מחשוב, חלקי חילוף ושירותים מגוונים של אחזקות ותיקונים".​​​

מה החלק שהיה למשלחת בתהליך הרכישה של ה-F35?

"המשלחת, כארגון המייצג את משהב"ט בכל הקשור לפעילות רכש אמל"ח בארה"ב, הובילה יחד עם חיל האוויר והאגפים הרלוונטיים במשרד, כגון מנה"ר, אכ"ס ואת"ק, את תהליך המו"מ מול ה-JPO  (מינהלת המטוס במשרד ההגנה). חתמנו על עסקה ראשונה של 19 מטוסים בשנת 2010, ובהמשך על הגדלת העסקה בעוד 14 מטוסים, בתחילת 2015.

 "במסגרת זו סוכם בין היתר על שילוב של מערכות ישראליות ייחודיות במטוס, והשגנו מחויבויות של יצרנית המטוס לוקהיד מרטין ויצרנית המנוע פראט אנד ויטני לרכש רב שנתי של מרכיבים בארץ ב-5.3 מיליארד דולר, מתוכם מומשו כבר הזמנות בתעשיות הישראליות בסך של 775 מיליון דולר".

איך התנהלה העסקה מול האמריקאים? להבנתך גם הם מכירים בצורך של שמירת העליונות הצבאית והאווירית של ישראל באזור?

"אין לי ספק שארצות הברית מבינה היטב את המצב הייחודי בו נמצאת מדינת ישראל, ובהתאם היא מאפשרת לנו לשמור על העליונות הצבאית והאווירית. האישור למכירת המטוס המתקדם הזה לישראל הוא הוכחה לכך, לעומת מדינות אחרות באזורנו.

"ראוי לציין כי לאורך כל השנים אנו זוכים ליחס אוהד ושיתוף פעולה מקצועי מצד כל גופי הממשל המעורבים בפרויקט, ובראשם ה-JPO, שיתוף פעולה שמסייע רבות לקבלת המטוסים בצורה הנדרשת על ידי חיל האוויר הישראלי. גם מערכת היחסים הטובה שבנינו עם יצרנית המטוס ויצרנית המנוע ראויה לציון ולהערכה, ותורמת לקידום נושאים מהותיים עבורנו".

חתימה אדיר לכתבה.jpg

במה שונה ה-F35 ממטוסים אחרים? לאור הביקורות האחרונות שנשמעו, האם אכן ישראל מקבלת מטוס מהמתקדמים בעולם?

ה-F35 הוא מטוס קרב חמקן מהדור החמישי והוא מטוס הקרב המתקדם בעולם. יתרונותיו הבולטים הם יכולת החמקנות, בזכות השימוש הנרחב בחומרים מורכבים, ומערכות אלקטרוניות שבחזית הטכנולוגיה -  כולל מכ"מ AESA שהינו מכ"מ מתקדם שלא נמצא ברשות חיל האוויר כיום. המטוס מצויד במנוע 135-F של חברת פראט אנד ויטני, שהוא המנוע החזק ביותר שהותקן עד כה במטוס קרב".

ביום רביעי יתקיים טקס הגלילה של המטוס הראשון. אתה מתרגש?

"יום רביעי יהיה יום מיוחד, אירוע משמעותי בהשתתפות שר הביטחון ובכירי הפרויקט. זו אבן דרך חשובה ומשמעותית במסלול הארוך והאתגרי שאנו עוברים משלב ייזום הפרויקט, דרך ההתקשרות, ייצור המטוס והשלמת המוכנות לקליטתו בארץ, ועד שיוכרז כמבצעי בחיל האוויר.

"באופן אישי, כאחד שמלווה את הפרויקט לאורך השנים, יהיה מרגש לראות את המטוס הראשון הישראלי נחשף מפס הייצור".

מה אמור לקרות בזמן שיעבור מהטקס ועד דצמבר הקרוב, עת יגיע המטוס הראשון לישראל?

"בחודשים הקרובים המטוס יעבור טיסות ניסוי לקראת הגעתו ארצה בדצמבר. במקביל חיל האוויר נערך להכשרת הטייסים שיגיעו מהארץ והכשרת הצוותים הטכניים לתפעול ואחזקת המטוס".

 בטקס החתימה על המטוס כתבת: "קדימה ולמעלה, בהצלחה במשימה". מבחינתך, המשימה הושגה?

"המשימה שלנו היא להביא את המטוסים לארץ. בדצמבר יגיעו שני המטוסים הראשונים בטיסה מארה"ב, ואירוע קבלתם בארץ יהיה ציון דרך נוסף. בהמשך האתגרים שעוד לפנינו הם קליטת כל המטוסים שנרכשו עד יכולת מבצעית בחיל האוויר. רק אז אוכל לומר שהמשימה הושגה".