Close search

ה"לביא" האחרון נחת בישראל

​מטוס האימונים ה-30 והאחרון שרכש מנה"ר עבור פרחי הטיס של חיל האוויר, התקבל אתמול (ד') בטקס חגיגי בבית הספר לטיסה בבסיס חצרים. בכירי משרד ההגנה האיטלקי ויצרנית המטוס חברת "ליאונרדו", יחד עם בכירי משרד הביטחון וחיל האוויר, השתתפו בטקס הסרת הלוט, שמשלים בהצלחה את אחת מעסקאות הרכש הגדולות של צה"ל ומשרד הביטחון בשנים האחרונות.

מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם (שני מימין) עם ראש מנה"ר שמואל צוקר, מפקד בסיס חצרים, תא"ל אבשלום עמוסי, ומנכ"ל "ליאונרדו" מאורו מורטי

מטוסי ה"לביא" סופקו בזמן שיא, בתוך כשנתיים ממועד מסירת המטוס הראשון, בקצב ייצור של כ-1.5 מטוסים בחודש. המטוסים הראשונים נחתו בישראל בקיץ 2014, ונחשבים מאז להצלחה גדולה, שהביאה לשדרוג משמעותי ביכולתו של חיל האוויר להכשיר את טייסי העתיד של צה"ל.

בטקס שערך אתמול בבוקר חלף מבנה של שלושה מטוסי "לביא" מעל מתחם האירוע, וסימל את השלמת העסקה. הטקס התקיים במעמד מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם, סמנכ"ל וראש מנה"ר תא"ל (מיל') שמואל צוקר, רמ"ט חיל האוויר תא"ל טל קלמן, מפקד בסיס חצרים תא"ל אבשלום עמוסי, שגריר איטליה בישראל פרנצ'סקו מריה טלו, ראש מנהל הרכש במשרד ההגנה האיטלקי לנג'לה פרנצ'סקו, ומנכ"ל  יצרנית המטוס- חברת ליאונרדו (לשעבר אירמאקי) מאורו מורטי.

סמנכ"ל וראש מנה"ר שמואל צוקר הודה לנציגים האיטלקיים על "הידידות העמוקה בין איטליה וישראל ועל שיתוף הפעולה בין שני משרדי הביטחון והתעשיות הביטחוניות של שתי המדינות". צוקר הוסיף ואמר: "אינני זוכר עסקה בסדר גודל כזה שהושלמה ללא עיכובים, ועל כך הערכתנו הרבה. חוזה ה'לביא' פתח הזדמנויות עסקיות בין ישראלים, אמריקנים ותעשיות איטלקיות. חיל האוויר הישראלי הוא עכשיו המשתמש הגדול ביותר בעולם במטוסי הm346. אנחנו אוהבים את המטוס, סומכים עליו ומאמינים בו".      

רכש מטוסי האימון הינו חלק מעסקת תמורות ענקית, שנחתמה בחודש יולי 2012 בין ממשלות ישראל ואיטליה. במסגרת העסקה חתמה ממשלת איטליה על עסקאות רכש גומלין עם התעשיות הביטחוניות הישראליות, בהיקף של  יותר מ-4 מיליארד שקל. עסקת התמורות, וחוזה אחזקת המטוסים למשך 25 שנה, באמצעות חברת 'תור'- חברה משותפת לאלביט מערכות והתעשייה האווירית, כבר הזרימו מיליארדי שקלים לתעשיות הביטחוניות הישראליות, יאפשרו פיתוח טכנולוגיות מתקדמות, ויבטיחו את מקום עבודתם של רבים.