Close search

בעוז ובענווה: מכינה חדשה ע"ש הדר גולדין ז"ל

​​האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, הוועדה להכרה במכינות קדם צבאיות בהקמה בראשות סמנכ"ל וראש האגף, החליטו להכיר במכינה הקדם צבאית למנהיגות ע"ש סגן הדר גולדין ז"ל כמכינה של משרד הביטחון. במכינה, שהוקמה בקיבוץ סופה שבעוטף עזה, ישולבו חניכות וחניכים, דתיים וחילונים, נוער בסיכון ועולים חדשים. 

מכינת הדר.jpg"ביטוי למחויבות של המדינה". פרופ' שמחה גולדין עם חניכי המכינה

מבצע "צוק איתן" והמצב הביטחוני בעוטף עזה העמיד את אנשי קיבוץ סופה בפני אתגרים קשים במיוחד. חברי הקיבוץ ניצבו בפני בעיה של גידול אוכלוסיית הקיבוץ – והגיעו למסקנה שהקמת מכינה קדם צבאית תעזור להביא לתהליך צמיחה מחודש. הם פנו לעמותת עין-פרת, וקיבלו את סיועה בהקמת המכינה. כבר בראשית הדרך נוצר חיבור עם משפחת גולדין, שבנה, סגן הדר גולדין, נחטף ונהרג סמוך לקיבוץ במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. לכן הוחלט לקרוא למכינה על שמו של הקצין ולאמץ את המוטו שלו – "בעוז ובענווה". 

אביו של סגן גולדין, פרופ' שמחה גולדין, כתב למשרד הביטחון: ​"אפשר להמשיך ולהכביר במילים, אבל נראה לי כי קבוצה ההולכת ברוחו של הדר ועל פי הדברים שאמר תמיד: 'בחיים יש לך שתי אפשרויות, להתעסק בעצמך או לעשות דברים גדולים', קבוצה שבחרה לעשות דברים גדולים בחברה הישראלית - חייבים לעזור לה. ולכן ישנה חשיבות עצומה לבניית המכינה דווקא בקיבוץ הקרוב ביותר למקום נפילתו של הדר בפאתי רפיח. ראשית לשם חיזוק העקשנות באחיזה במקום יקר זה, סמוך כל כך לגבול ולסכנה, בבחינת 'אנחנו מחזקים את גבולה הדרומי של מדינת ישראל'". ​

לאחר פרסום ההודעה על ההכרה במכינה אמר האב השכול: "סגן הדר גולדין מסיירת גבעתי נחטף ונהרג לפני שלוש וחצי שנים. 'מכינת הדר' היא ביטוי למחויבות המוחלטת של המדינה לכך שלא משאירים חיילים מאחור ולכך שהמדינה מחויבת להביא חייליה – חיים או מתים - משדה הקרב".

מפעל המכינות במדינת ישראל מונה 56 מכינות שהוכרו על ידי משרד הביטחון, בהן לומדים אלפי חניכים מכל הארץ – ממכינת "באר אורה" הסמוכה לאילת ועד למכינת מכינת "מעיין ברוך" שבגבול לבנון. במהלך השנה נחשפים חניכי המכינות לתכנים על מנהיגות, מורשת קרב, ערכי-צה"ל, יזמות חברתית, ציונות ועוד. קהל היעד של מכינת "הדר" הוא נערות ונערים, דתיים וחילוניים, מכל חלקי הארץ. בהתאם לרוח האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, החניכים יגיעו מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, בהם גם נוער בסיכון ונוער עולה.

חביבה סלומון, הממונה על שנת השירות, הנח"ל והמכינות הקדם צבאיות באגף הביטחוני-חברתי: "אני שמחה לראות שמפעל המכינות הולך ומתעצם מדי שנה, ואנחנו גאים להוביל את הפעילות החשובה הזאת. חשוב לציין שבני הנוער המצוינים והערכיים במכינות יוצאים לתפקידי לוחמה, פיקוד וקצונה פי שניים מכלל המתגייסים".