Close search

פורסם המכרז להקמת קריית המודיעין בלקית

​משרד הביטחון פירסם היום (ד') את המכרז להקמת קריית המודיעין, שתקום בסמוך לצומת שוקת בנגב. הקריה תתפרס על שטח של כ- 2,500 דונם, מתוכם כ- 350 אלף מ"ר בנוי. ​שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "החלטנו לפרסם את המכרז בעת הזאת מתוך אחריות לאומית. זאת למרות שטרם סוכם פתרון תחבורתי של רכבת ישירה ומעטפת לשימור המשרתים שיעברו לדרום".

הדמיה קריית המודיעין.jpg

מכרז קריית המודיעין הוא המכרז הגדול והמורכב ביותר שמנהלת מערכת הביטחון במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל דרומה. זאת בהתאם להחלטת הממשלה ובהמשך למכתב של שר הביטחון והרמטכ"ל לראש הממשלה מיום 23.4.18, בנושא הקמת קריית המודיעין בצומת שוקת שבנגב.

המכרז להקמת קריית המודיעין מתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי (PFI) - הכולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הבסיס לתקופת זכיינות של 26 שנים. עלות הקמת קריית המודיעין שתיבנה בלקית  מוערכת במיליארדי שקלים. חמש קבוצות העפילו לשלב המכרזי, בתום הליך המיון המוקדם (PQ): "אלקטרה ומינרב", "שיכון ובינוי", "אפריקה-ישראל", "שפיר", ו"אשטרום". קבוצות אלה יתמודדו במכרז, שצפוי להסתיים במהלך שנת 2020 בבחירת הזכיין.

קריית המודיעין בצומת שוקת תיבנה כ"בסיס חכם", ותאופיין בחדשנות תכנונית, תשתיות מתקדמות ויעילות אנרגטית. לבסיס יעברו יחידות אגף המודיעין, אשר יפנו שטחים באזורי ביקוש בגוש דן. זאת כחלק מתוכנית רב-שנתית של ממשלת ישראל לטובת קידום פתרון בעיית הדיור ושדרוג התשתיות בנגב.

הקמת קריית המודיעין בנגב תוביל לפיתוח כלכלי באזור, יותר מ-800 עובדים יועסקו באופן ישיר בקריית המודיעין, ואלפי מקומות עבודה נוספים ייווצרו בעקבות הפעילות שקריית המודיעין תייצר. כמו כן, המהלך יהווה בסיס לשיתופי פעולה של חברה-צבא-אקדמיה, בכך שיביא לנגב את מיטב המוחות הטכנולוגיים של צה"ל ואלה ישולבו באקדמיה ובפרויקטים משותפים עם תעשיית ההיי-טק. כתוצאה מכך יתבסס מטרופולין באר שבע כמרכז טכנולוגי חדש בישראל, עם דגש מובהק לתחום הסייבר.

לאור האתגר הגדול של העברת אלפי משרתי קבע וחיילים לקרית המודיעין שבנגב, נדרש מאמץ משותף של כלל משרדי הממשלה בנושא פתרון תחבורתי של רכבת ישירה לבסיס, מעטפת תומכת למשרתי הקבע וכן פתרונות דיור באזור. במערכת הביטחון נקבע כי סוגיות אלה יסוכמו לצד התקדמות הפרויקט, כדי לא לפגוע בלוחות הזמנים להקמת הקריה, ויהוו תנאי לאכלוס קריית המודיעין.

המינהל לפרויקטים לאומיים במשרד הביטחון (לשעבר מנהל המעבר דרומה), אשר מקדם את הפרויקט המדובר, השלים בשנים האחרונות את העתקת בסיסי ההדרכה מצריפין לקריית ההדרכה (עיר הבה"דים) – שבה משרתים כ-10,000 חיילים ואנשי קבע. כמו כן, המינהל נמצא בשלבים האחרונים לבחירת הזכיין שיקים את קריית התקשוב הטכנולוגית בבאר שבע.

‏שר הביטחון אביגדור ליברמן: "אמ"ן הוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל. החלטנו לפרסם המכרז  בעת הזאת מתוך אחריות לאומית. זאת למרות שטרם סוכם פתרון תחבורתי של רכבת ישירה ומעטפת לשימור משרתי הקבע שיעברו לדרום. העברת רוב משרתי אמ"ן מאזור המרכז דרומה, ואחריהם עשרות חברות הייטק וסייבר, ישנו את פני הנגב. אני מקווה שעד להשלמת המכרז יימצא הפתרון שיבטיח את הצלחת המהלך".

ראש המינהל לפרויקטים לאומיים במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') איציק כהן: "בימים אלה אנחנו מנהלים ארבעה מכרזי ענק תשתיתיים בשיטת ה- PFI, כאשר קריית המודיעין היא הפרויקט הגדול והמורכב ביותר במסגרת המהלך הלאומי שאנו מקדמים. המטרה שלנו בראש ובראשונה היא לפעול לשיפור היכולות המבצעיות של צה"ל,  תוך פינוי קרקעות באזורי הביקוש במרכז הארץ.  הצלחת מעבר אמ"ן לנגב מחייבת את התגייסותם של כלל משרדי הממשלה לגיבוש פתרונות בתחומי התחבורה והדיור, הן למשרתי הקבע ובני משפחותיהם - כמו גם לכלל תושבי הנגב".