Close search

לאור הביקוש: שתי מכינות חדשות

​​​האגף הביטחוני-חברתי פירסם היום (א') נתונים מעודדים על עלייה משמעותית בהשתתפות בני נוער במכינות הקדם צבאיות: בשמונה השנים האחרונות חלה עלייה של 94% בהשתתפות בני נוער במכינות קדם צבאיות, מתוכם כ-47% במכינות מעורבות וחילוניות. לאור הביקוש הגבוה ייפתחו השנה שתי מכינות חדשות, האחת בגבעת חביבה והשנייה במכללת בית-ברל. בסה"כ עתידים להתחיל בעוד כשבוע וחצי את שנת המכינות כ-3,600 בני נוער שישתלבו בכ-54 מכינות בכל רחבי הארץ. 

מעלות את המוטיבציה לשירות משמעותי. המכינות הקדם צבאיות
אם בעבר עולם המכינות היה "שייך" בעיקר לציונות הדתית, הנתונים שנחשפים היום לראשונה מראים כי המכינות הכלליות והמעורבות הפכו פופולריות בקרב בני-נוער בשנים האחרונות. ​​המכינות מותאמות לכל צורכי האוכלוסייה. ישנן מכינות ייעודיות לעדה הדרוזית, מכינה למגזר החרדי, מכינות לעולים, מכינות דתיות לבנים ובנות ועוד. 

עמיקם סבירסקי, ראש האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון: "הנוער צמא לנושא, על כל מקום פנוי במכינות הכלליות והמעורבות, מתמודדים עשרות בני-נוער. הם מחפשים את המסגרת הנכונה שתכין אותם לשירות משמעותי בצה"ל". 

חביבה סלומון, ראש היחידה לנח"ל ומכינות: "מה שבעיקר מעודד זו העובדה שנושא המכינות עובר מ'פה לאוזן', אין לנו תוכנית שיווקית אגרסיבית למכינות. זה מעיד על כך שהעשייה בשנה הזו כל כך משמעותית, ומשאירה רושם עמוק על בני הנוער והם פשוט מעבירים את זה הלאה".

השפעת המכינות על נכונות בני-הנוער לשרת שירות משמעותי מורגשת ביתר שאת בצבא: מעל 80% מהבנים שלקחו חלק במכינה הגיעו לשירות קרבי, לעומת כ-45% מקרב בנים שלא השתתפו במכינה. גם ביציאה לקצונה מובילים בני המכינות, כשכ-20% מכלל הבנות שהשתתפו במכינה קדם-צבאית יצאו לקצונה, לעומת כ-6% אחוזים בלבד מהבנות שלא השתתפו במכינות. נתונים דומים בקרב הבנים: כ-11% מבני המכינות הכלליות יצאו לקצונה לעומת כ-5% בלבד מיצוי לקצונה בקרב חיילים שלא השתתפו במכינות.

במהלך השנה נחשפים חניכי המכינות לארבעה תחומי ליבה עיקריים: תוכנית חינוכית, הכשרה לשירות, התפתחות אישית וקבוצתית ומעורבות חברתית. התוכנית החינוכית משלבת תכנים של מנהיגות, מורשת קרב, חיזוק הזהות היהודית, יזמות חברתית, ציונות ועוד. ההכשרה לשירות כוללת פעילויות התורמות לחיזוק החוסן הנפשי לקראת השירות, וכן פעילויות כושר גופני התואמות את הדרישות של צה"ל. כמו כן לומדים החניכים הרבה על רוח צה"ל, על דילמות ערכיות ומוסריות בשירות הצבאי, עוברים הכנות מנטליות והתמודדות עם מצבי קיצון. ההתפתחות האישית והקבוצתית באה לידי ביטוי במגורים המשותפים, בחדר-האוכל, בניהול תקציב חודשי ועוד. לבסוף בוחרים החניכים פרויקט מעורבות חברתית ותרומה לקהילה באזור שבו נמצאת המכינה, כאשר לרוב ניתנת להם יד חופשית ליזום פרויקטים ולבחור את מקום ההתנדבות. ניתן לראות מכיניסטים רבים המתנדבים בבתי סיעוד, מרכזי קשישים, ליווי של נוער מתקשה, פעילויות בשכונות מצוקה ועוד.