Close search

תוכנית שוה"ם יוצאת לדרך

​​​​​אגף ההנדסה והבינוי יפרסם השבוע עשרות מכרזי תכנון לפינוי כ-8,000 דונמים במרכז הארץ ולהקמת כ-2 מיליון מ"ר של בסיסים חדשים בדרום ובצפון. פרסום המכרזים הוא יריית הפתיחה של המהלך הלאומי לשיוק והעתקת מחנות צה"ל ממרכז הארץ - תוכנית שוה"ם. 

בתום חודשים של הכנות יקיים מחרתיים אגף ההנדסה והבינוי כנס מיוחד לעשרות משרדי המתכננים הגדולים בארץ, ויכריז על תחילת יישום תוכנית שוה"ם ועל יציאתם לדרך של כ-50 פרויקטים לפינוי והעתקה של 13 מחנות ממרכז הארץ, בהיקפים של עשרות מיליונים עד מיליארדי שקלים.

המהלך בשלמותו יכלול פינוי הלא של עשרה מחנות צבאיים באזורי המרכז ופינוי חלקי של שלושה מחנות נוספים, ובמקביל הקמתם של שלושה מחנות חדשים בנגב ופרויקטים חדשים ב-19 מחנות קיימים, שיביאו לשיפור האפקטיביות המבצעית של צה"ל ולהתייעלות וחיסכון בעלויות הקיום של יחידות הצבא. בסה"כ יפנה משרד הביטחון כ-8,000 דונמים, יהרוס כ-1.5 מיליון מ"ר בנוי ועוד מיליוני מ"ר של שטחי פיתוח ותשתיות. המחנות שיתפנו הם: צריפין, סירקין, תל השומר, גלילות, שדה דב, גבעתיים, קסטינה, דלק אשדוד, מש"א בית דגן, טירה 148, גנים (שלישות ראשית רמת- גן), כלא 6 בעתלית ומחנה נוסף במרכז הארץ.

ראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, ארז כהן: "מהלך שוה"ם מושתת על הקדמת בינוי לפינוי, היינו- ראשית ייבנו המחנות החדשים ולאחר מכן יפונו הקרקעות ויוצעו לשיווק, כך שבסופו של יום סך התמורות שאמורות להתקבל תעלנה בצורה משמעותית על סך עלויות הפרויקט. במסגרת התוכנית ועשרות המכרזים שנפרסם, ניתנו דגשים לבינוי ומיסוד מחנות במתכונת של 'עיר חכמה' (שמייצרת את האנרגיה שהיא צורכת תוך ניצול אופטימלי ובר-קיימא של כלל המשאבים) הן מבחינת השירותים הניתנים לחיילים, והן מבחינת מיצוי המשאבים האופטימלי, שילוב טכנולוגיות מידע חדישות ומענה הולם בנושא הסייבר".

תכנית שוה"ם 3 מהווה בסיס לתכנית השיווקית של רשות מקרקעי ישראל במרכז הארץ בשנים הקרובות. התוכנית תאפשר בנייה של למעלה מ-60 אלף יחידות דיור במרכז הארץ ומאות אלפי מ"ר של תעסוקה ומסחר. מדובר במהלך היסטורי, המשנה את פניה של המדינה, שיצעיד את צה"ל קדימה ויביא להתייעלות וחיסכון בעלויות הקיום של יחידות הצבא, לצד מתן תנופה אדירה לפריפריה, למשק הישראלי ולמדינת ישראל.

​​

מהלך שוה"ם - הפרויקטים הראשונים שיוצאים לדרך:

1.       פינוי מחנה תל השומר בשלבים לטובת שחרור כ-1,180 דונמים בנייה אזרחית של אלפי יחידות דיור ושטחי מסחר.

2.       פינוי מחנה סירקין לטובת שחרור 2,230 דונמים לבנייה אזרחית של אלפי יחידות דיור ושטחי מסחר.

3.       העתקת שדה התעופה הצבאי בשדה דב.

4.       פרויקט "אופק רחב"- הקמת מחנה רב-זרועי בבסיס רחבעם ברמלה, שיכלול את בסיס הקליטה והמיון, הבקו"ם, שיועתק אליו ממחנה תל השומר.

5.       פינוי בה"ד 16 - בסיס המרכז הלאומי לחילוץ, אב"ך והתגוננות אזרחית ממחנה צריפין והעתקתו למטה פיקוד העורף במחנה רחבעם.

6.       מיסוד מחנה שורה (סמוך למושב מצליח) והעתקת מספר יחידות צבאיות.

7.       הרחבת מחנה בילו (סמוך לרחובות) והעתקת יחידות צבאיות ממחנה סירקין.

8.       הקמת מרכזי אחזקה לוגיסטי (מרה"ס) במרכז, בדרום ובצפון.

9.       העתקת סדנת הרכב המרכזית של צה"ל ממחנה צריפין לשלושה מוקדים חדשים במחנות שורה, ג'וליס ונחשונים.

10.    פינוי מחנה טירה (בטירת הכרמל) לטובת שחרור הקרקע לבנייה אזרחית.

11.    מיסוד מחנה עמוס בסמוך לעפולה וקליטת יחידות צבאיות מהמחנות המתפנים.

​המחנות החדשים יוקמו כ"בסיסים חכמים" שייצרו את האנרגיה שהם צורכים, ועל ידי כך יביאו לחיסכון משמעותי בעלויות הקיום. בבסימים יוקמו מערכות עצמאיות ליצור אנרגיה, מבנים מאופסי אנרגיה ועוד. חזון ה"בסיסים החכמים" מתבסס על רעיון הערים החכמות שתופס תאוצה בעולם, ומבוסס על חיסכון באנרגיה, מים, קרקע ומשאבי טבע אחרים. עיר חכמה שואפת לניצול אופטימלי ובר-קיימא של כלל המשאבים, תוך שמירה על איזון הולם בין עלויות חברתיות, סביבתיות וכלכליות. בעיר החכמה נעשה שימוש מרבי בטכנולוגיות מידע ותקשורת לשיפור התפקוד, הניהול והפיקוח על מגוון מערכות ושירותים. בין הרעיונות שנבחנים בימים אלה: בנייה ירוקה, תחנת כוח אוטונומיות לייצור חשמל מגז טבעי, חוות סולאריות, מערכות למחזור מים אפורים, ניהול ממוחשב של כיתות וחדרי דיונים ואף שירות תל אופן בתוך הבסיס, שיאפשר ניצול נכון של זמן החיילים.