Close search

מעבר צה"ל דרומה: ועכשיו קריית המודיעין

​​​משרד הביטחון יוצא לשלב המיון המוקדם להקמת קריית המודיעין. את הקריה, שעלותה מוערכת במיליארדי שקלים, תקים הקבוצה שתיבחר לספק את המימון, התכנון, ההקמה והתפעול למשך 25 שנים. קריית המודיעין תוקם בסמוך לישוב עומר, על שטח של כ-2,500 דונם, מתוכם כ-350 אלף מ"ר בנוי, ותהיה מבוססת על תשתיות מתקדמות ויעילות אנרגטית.

משרד הביטחון פירסם היום (ג') את שלב המיון המוקדם (PQ) להקמת קריית המודיעין בנגב. מדובר בצעד ראשון לקראת הפצת מכרז קריית המודיעין, המתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי (PFI), וכולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הקריה לתקופת זכיינות של 25 שנים. מכרז זה הוא הגדול ביותר שהוציאה מערכת הביטחון במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל דרומה. הקבוצות שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי המיון, יתמודדו בהליך מכרזי הכולל עמידה בתנאי סף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות. המיון המוקדם צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2017 והיציאה למכרז צפויה ברבעון השלישי של אותה שנה. אכלוס הקריה צפוי להתחיל בסוף 2022. בסיום המהלך כ- 80% מאנשי אמ"ן ישרתו בדרום.

בניית הקריה ותפעולה יאופיינו בחדשנות תכנונית, תשתיות מתקדמות ויעילות אנרגטית. לקריה יעברו מרבית יחידות אמ"ן, אשר יפנו שטחים באזורי הביקוש בגוש דן. פינוי השטחים מהווה חלק מתוכנית רב-שנתית של ממשלת ישראל לטובת קידום פתרון בעיית הדיור ושדרוג תשתיות בנגב, בכל תחומי החיים.

הקמת הקריה בנגב מהווה את הפרויקט המרכזי והמשמעותי ביותר במסגרת מעבר צה"ל דרומה. בימים אלה מסיים משרד הביטחון את הקמת קריית ההדרכה, יחד עם איכלוסה המלא ותפעולה באמצעות הזכיין שזכה במכרז. במקביל, מתקיים תהליך המכרז להקמה ותפעול של קריית התקשוב הטכנולוגית בבאר-שבע, כאשר התהליך המרכזי אמור להסתיים בסוף 2017. יודגש כי משרד הביטחון נערך לעמוד ביעדי הזמן שהתחייב להם למימוש הקמת הבסיסים ומעבר היחידות.

​גורמים במשרד הביטחון מסרו כי: "מהלך לאומי זה ישפר משמעותית את היכולות המבצעיות של צה"ל ויסייע לחיזוק כלכלת הגב בהיקף מוערך של כ-6 מיליארד שקל בשנה. המהלך כולו נושא בחובו תועלות כלכליות, ישירות ועקיפות בהיבטים של שילוב עסקים מקומיים, חינוך, תחבורה, בריאות, אקדמיה ובדגש על יצירת מקומות תעסוקה רבים נוספים לתושבי הנגב. כבר היום ניתן להתרשם בשטח מהשפעות המהלך בנגב. מקרה הבוחן של קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) שבצומת הנגב מעיד על פריחה של מפעלים, קבלנים, עסקים ונותני שירותים. עם סיום הקמת הבסיסים הכלולים בתוכנית המעבר, יעלה מספר החיילים המשרתים בדרום ביותר מ- 30,000, מתוכם כ- 7,000 משרתי קבע, מרביתם טכנולוגיים. סביר להניח כי חלקם יבחרו לא רק לשרת בנגב, אלא גם להתגורר בו".

ראש מינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (מיל.) נתי אפרתי: "מדובר בפרויקט הגדול ביותר במהלך הלאומי של מעבר צה"ל דרומה, והצלחתו דורשת מחויבות של משרדי הממשלה להעמיד את כלל התשתיות  הלאומיות הנדרשות על מנת לוודא שהמהלך יקרה כמתוכנן. נושאי הליבה המרכזיים טרם תורגמו לתוכניות עבודה, בדגש על מענה תחבורתי, הכולל מחלפים, רכבת ומערכת הסעת המונים, ומעטפת אזרחית, התואמת את לוחות הזמנים של הפרויקט".

אל"מ מ', מפקדת מערך תל"ם (תשתיות לוגיסטיקה ומעבר לנגב) באמ"ן: "קריית המודיעין הינה פרויקט דגל ייחודי למדינת ישראל, לצה"ל ולאמ"ן. מדובר במהלך אשר משנה לא רק את המיקום הגיאוגרפי של אמ"ן אלא צפוי להשפיע על האקו-סיסטם בדרום, לצד השפעה מהותית על תפיסות ההפעלה, שיטות העבודה והתרבות באמ"ן".