Close search

"אופק רחב": שלב המיון יוצא לדרך

​משרד הביטחון פירסם היום, בשיתוף אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, את שלב המיון המוקדם לפרויקט "אופק רחב", שבמסגרתו יפונו ארבעה בסיסים  במרכז הארץ ויאוחדו לבסיס חדשני. שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "'אופק רחב' הוא פרויקט דגל של משרד הביטחון. מצד אחד פינוי מאות דונמים באזורי הביקוש היקרים במדינת ישראל, ובראשם הבקו"ם ומחנה תל השומר, ומצד שני חיזוק רמלה ולוד במאות מקומות עבודה חדשים. זהו הביטוי לביטחון הכלכלי שאנחנו מיישמים בכל רחבי הארץ, בדגש על הפריפריה בצפון ובדרום".

אופק רחב1.jpg יפנה כ-850 דונם של קרקע באזורי ביקוש. הדמיה של פרויקט "אופק רחב"

שלב המיון המוקדם (PQ) הוא צעד ראשון לקראת פרסום המכרז על הפרויקט, שיתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי בשיטת (PPP), ויכלול מימון, תכנון, הקמה ותפעול לתקופה של 25 שנה. הקבוצות שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי הסף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות, יורשו להשתתף במכרז.

במסגרת הפרויקט יאחד משרד הביטחון ארבעה בסיסי צה"ל - תל השומר, השלישות ברמת גן, צריפין וקסטינה – לכדי בסיס מרכזי וחדשני אחד, שימוקם במרכז הארץ, בסמוך לערים רמלה ולוד. בנוסף לבקו"ם, וליחידות בתל השומר ובשלישות ברמת גן יאוחדו בבסיס גם מפקדות: אט"ל, מז"י ואכ"א (סך הכל כעשר מפקדות). הבסיס החדש צפוי להתאכלס בשנת 2024.

בתשתיות הבסיס שיתפרס על 363 דונם  יוטמעו אלמנטים של בנייה ירוקה, טכנולוגיה חכמה, ובנייה על פי תקני סביבה מתקדמים ביותר. עלות ההקמה והתפעול של הפרויקט מוערכת במיליארדי שקלים לתקופה של 25 שנים. מושם דגש על התייעלות וחיסכון, כך שניתן יהיה לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות תפעול, הוצאות בכוח אדם, תשלומי ארנונה ועוד.

​פינוי שטחי נדל"ן לבניית עשרות אלפי יחידות דיור והתייעלות כלכלית: הבסיסים הוותיקים יפנו כ- 850 דונם של קרקע זמינה באזורי הביקוש במרכז הארץ, לטובת בניית כ-30 אלף יחידות דיור. פינוי הבסיסים לטובת התכנסותם לכדי 363 דונם באזור רמלה-לוד, ואיחוד מנהלות של ארבעה בסיסים (לרבות חדרי אוכל, מפקדות, תחזוקה, מחשוב ותקשוב) יביא להתייעלות כלכלית ולחיסכון של מיליוני שקלים בשנה. חשוב לציין כי המתחם החדש ייבנה בטכנולוגיה ירוקה וחכמה שתוביל גם היא להתייעלות וחיסכון בצריכת משאבים.

בבסיס החדש תוקם: לשכת הגיוס, מרכז רפואי חדש, מעבדות וכן מרכזי השירות של צה"ל. המתחם החדש ייבנה באופן חכם וטכנולוגי, שישפר באופן משמעותי את שרשרת החיול של המתגייסים, בחלקה תתבצע באופן דיגיטלי ותכפיל את כמות המתגייסים שניתן לקלוט בכל פעימת גיוס. כמו כן, הבסיס מתוכנן לקלוט עשרות אלפי תלמידים בשנה, שיגיעו לביקור במיצג החיילות על מנת שיוכלו להתרשם לפני קבלת החלטה בנוגע להעדפותיהם בשירות הצבאי.

אופקרחב2.jpg

חשוב לציין כי בניית הבסיס החדש תשתלב במרקם העירוני ותניע פעילות עסקית ומסחרית, לפיכך תמהיל השימושים בפרויקט "אופק רחב" יהיה מגוון, יכלול  שטחי מסחר, קניון, חנייה ושירותים, מתקני ספורט ועוד. כמו כן, מתוכננת הקמת  טיילת חדשה, שתכיל דוכנים ואזורי ממכר, שבילי אופניים ופיתוח תשתיות תחבורה חדשות באזור הבסיס החדש.

ניתן להעריך, כי הקמת הבסיס החדש תקדם פעילות עסקית הן באופן ישיר בפעילות במתחם  והן במתן שירותים עקיפים; כ- 500 מקומות עבודה חדשים לתושבי האזור.

ראש מינהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (מיל) איציק כהן: "זהו הפרויקט הרביעי שהמינהל מקדם והוא מהווה השלמה לתכנית להעברת מחנות צה"ל מהמרכז לדרום. ייחודיות הפרויקט הוא בשילוב עם גופים אזרחיים בדגש התפעול, המכרז פונה לחברות אזרחיות המתמחות בתחום ואנו מאמינים כי חברות גדולות ימשיכו להביע אמון בפרויקטים ולהגיש את מועמדותן . זהו פרויקט מורכב, שלשמחתנו נותן מענה על שני צרכים מרכזיים: הראשון - שדרוג תשתיות הבסיסים ומתוך כך שיפור היכולות המבצעיות לצה"ל, והשני - סיוע בפינוי קרקעות באזורי ביקוש לטובת פתרונות דיור".

ראש מינהלת אופק רחב באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל, סא״ל ירון כרובי: "'אופק רחב' מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בתשתיות המפקדות הראשיות של צה"ל. המחנה יעצים את חווית המפגש הראשון של המלש"ב (המועמד לשירות ביטחון) עם צה"ל – הן בלשכת הגיוס והן בתהליך החיול שלו, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לצמצום זמן שהותו של המלש"ב בלשכת הגיוס ובשרשרת החיול, וישפר את תהליך המיון והשיבוץ בצה"ל. בנוסף, הפרויקט יביא לשיפור משמעותי באפקטיביות עבודת המטה של צה"ל, באמצעות איחוד תקורות מנהלתיות, ייעול תהליכים והתאמת התשתיות, בשגרה ובחירום, ולצרכים המתהווים, במחנה מהגדולים ביותר בצה"ל".