Close search

המכינה הנודדת: לומדים דרך הרגליים

בין כל המכינות הקדם צבאיות הפועלות בארץ בשיתוף פעולה בין האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון לבין מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, בולטת בייחודה מכינה חדשה - המכינה הנודדת. ​

מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה בעולם המכינות: חצי שנה, מספטמבר ועד מרץ, שבמהלכה עוברים החניכים מאזור לאזור בארץ, מקימים מתחם אוהלים ולומדים לעומק את האזור כשהם משלבים גם עשייה קהילתית וחברתית.

 

המכינה הנודדת, הקרויה ע"ש איזבל קונסטבלר, היא למעשה תוכנית ההמשך של מכינת בני ציון בתל אביב. בשבוע שעבר הסתיים המחזור הראשון של התוכנית, שבמהלכו פעלו החניכים באלי-עד ברמת הגולן, גבעות בגוש עציון, אלוני יצחק במנשה, נתיב העשרה בעוטף עזה ושלפים בעמק בית שאן וגם השתלבו לשבוע בעבודה חקלאית בערבה.

"מטרת התוכנית היא להכיר את הארץ לאורכה ולרוחבה, והחידוש הוא שגם לעומקה", מספרים בוגרי המחזור הראשון.  "העומק נלמד על ידי הכרה גיאוגרפית של האזור, הכרת הקהילה, עשייה קהילתית ולמידה היסטורית של המקום ותולדותיו. את הלו"ז בנו שניים מאיתנו בליווי המדריך והרכזת, כל חודש מחדש והוא הורכב משיעורים, פעילות בקהילה, סיורים, טיולים ועוד".

במשך כל תקופת התוכנית החניכים חיים, לומדים ופועלים באוהלים שהם מקימים בעצמם. "המתחם הוא שני אוהלים צבאיים - אחד מוקדש לשינה, עם מחיצה המפרידה בין בנים לבנות, והאוהל השני מוקדש לכיתת לימוד ומטבח", מסבירה  בוגרת המכינה עדי רביב. "את הכל אנחנו בונים כל חודש מחדש, ובסוף החודש מפרקים, מעמיסים על עגלות ועוברים לאזור הבא. בהתחלה קצת חששנו מהאוהלים ועכשיו האוהל הוא בית בשבילנו".

מעבר לחוויה הלימודים המעשירה, בוגרי המכינה מספרים בהתרגשות על הקשרים שנוצרו עם הקהילות שבהן ביקרו. "באלי-עד עסקנו בבניית פינת מיחזור מחומרים טבעיים יחד עם ילדי היישוב", מספרת בוגרת המכינה קרן דניאלי. "הקשר עם התושבים היה נהדר. התארחנו אצלם לארוחות שישי, ערכנו קבלת שבת משותפת, שמענו שיעורים מאנשים שונים ביישוב ואפילו זכינו לפרידה חגיגית שערכו לנו בסוף החודש".

"האגף הביטחוני חברתי רואה חשיבות רבה ביוזמות חדשות", אומרת חביבה סלומון, ראש יחידת נח"ל ומכינות באגף הביטחוני-חברתי. "שנה ב' נודדת היא יוזמה פורצת דרך, התורמת רבות הן לחברה הישראלית והן לבוגרי המכינה  לפני  גיוסם לצה"ל. הבוגרים יגיעו לצבא הרבה יותר בשלים, בוגרים ומאותגרים לשירות משמעותי".