Close search

הושלם פינוי מוזיאון "בתי האוסף לתולדות צה"ל"

​​​בפרויקט משותף של אמון ויחידת המורשת והמוזיאונים באגף משפחות, הנצחה ומורשת השלים משרד הביטחון בימים אלה את הפינוי ההיסטורי של מוזיאון "בתי האוסף לתולדות צה"ל". בשטח שפונה, סמוך לחוף הים ולמתחם התחנה בתל אביב, יוקמו 650 יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר של מסחר ומלונאות. בקרוב תחל הקמת המוזיאון החדש בלטרון​.

בתי האוסף פינוי.pngהכיל יותר מ-9,000 פריטים ייחודיים. פינוי המוזיאון

מוזיאון "בתי האוסף לתולדות צה"ל" התפרס על כ-22 דונם באחד מאזורי הביקוש היקרים בתל-אביב, והוא חלק ממתחם לשימור הכלול בתוכנית "מנשייה" המקודמת כיום על ידי עיריית תל אביב. פינוי המוזיאון הוא חלק ממהלכי תוכנית שוה"ם - שיווק והעתקת מחנות צה"ל ממרכזי הערים הגדולות והעתקתם לנגב ולגליל - שאותה מוביל משרד הביטחון בשנים האחרונות. בתום הפינוי, בטקס מרגש שנערך בחצר המוזיאון, מסר ראש חטיבת שיווק ופינוי מחנות במשרד הביטחון, אבי מערבי, את מפתחות המתחם לנציג רשות מקרקעי ישראל.

המוזיאון הכיל יותר מ-9,000 פריטים ייחודים, החל מתקופת המנדט הבריטי ועד לזמנים אלה. בין היתר שימש המוזיאון בית לנגמ"ש של מוטה גור, לרכב השרד של דוד בן-גוריון ולעוד עשרות רבות של טנקים, נגמ"שים וכלי רכב משוריינים שמספרים את סיפורו של צה"ל. כולם נארזו ברגישות, במבצע לוגיסטי מורכב ביותר, והועברו לאחסון באופן מיטבי, עד להשלמת בניית המשכן החדש של המוזיאון בלטרון.

מסירת מוזיאון בתי האוסף.jpgעל השטח יוקמו 650 יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר של מסחר ומלונאות. טקס העברת הבעלות לרשות מקרקעי ישראל

שלומי מעיין, מנהל יחידת המורשת והמוזיאונים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון: "מבצע פינוי מוזיאון 'בתי האוסף לתולדות צה"ל' חייב תכנון קפדני שארך יותר משנה, ומחשבה כיצד לארוז ולשמר את כל אחד מאלפי הפריטים שמספרים את ההיסטוריה הביטחונית של מדינת ישראל מתקופת המחתרות ועד ימינו. המוצגים נשמרים כעת עד להשלמת המוזיאון החדש בלטרון".

יובל גבאי, ראש חטיבת המבצעים באמון: "זהו אחד המבצעים הלוגיסטיים הייחודיים שניהלנו. הוא כלל סגירת רחובות רבים בתל-אביב לצורך העברת שיירות טנקים ונגמ"שים למשכנם החדש. בזכות שיתוף פעולה והירתמותם של גורמים רבים למבצע, הצלחנו להקדים את תאריך הפינוי בחודשיים. כל מוצג קיבל מאיתנו יחס אישי ונארז באופן המיטבי כדי לשמרו לעוד הרבה שנים קדימה".

גילי טסלר מתכננת מחוז תל אביב, רמ"י: "מתחם בתי האוסף הינו חלק אינטגרלי וחשוב בתוכנית מנשייה תא/4408 המקודמת על ידי רמ"י והעירייה. השטחים מהווים את החלק המחבר מצפון ומדרום לרחוב יפו ההיסטורי ובתחומה של התוכנית שימושים מעורבים הכוללים את מתחם התחנה ההיסטורית, בתי האוסף, שטחי מלונאות, מגורים, מסחר ומשרדים. שטחי הציבור והרחובות תוכננו באופן המייצר רציפות הליכה ושבילי אופניים משכונות נווה צדק, אזור קצה רוטשילד וכרם התימנים לכיוון דרום מערב בואכה פלורנטין ויפו. כעת משהוחזר סוף סוף המתחם לידי המדינה ניתן יהיה להתקדם עם תכנון המתחם שימור המבנים ויצירת אזור מיוחד נוסף בעיר".